Veninder har et andet syn på mig!
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, mit navn er Christina.
Jeg er 15 år gammel og har førhen altid haft
et problem med at jeg er så spinkelt bygget.
det er først fornylig, at jeg begyndte at acceptere min krop som den er.
Alle pigerne jeg kender, har lidt mere form og jeg synes det ser død flot ud!
Det er attraktivt og kvindeligt og helt sikkert noget drengene kigger efter.
Men der er et problem. Disse piger jeg kender, bliver på en eller anden måde
mærkeligt jaloux når vi skifter tøj til idræt. Og deres kommentarer er begyndt på at såre
mig en del.. De kommenterer groft på min lille talje og nedgører mine ikke-eksisterende bryster.
Min mor er meget lille i størrelsen og det er jeg også, så jeg kan ikke gøre meget ved det.
Jeg forstår bare ikke hvorfor mine veninder skal kritisere mig den ene dag og så sige at de elsker min krop, den næste.
Jeg kan ikke helt se hvor det fører os hen. det gør mig bare ked af det og frustreret.
Har de et problem med mig? Og hvis det er, hvad har jeg så gjort dem?
I gamle dage, var vi så tætte og ingen tænkte på kropsstørrelse. jeg gjorde, Men jeg holdt det på en måde for mig selv.
Jeg vil ikke bare svinges rundt med på den måde, hvad er meningen?
Godt nok siger det mig heldigvis ikke så meget mere, som det engang gjorde, da jeg har lært at acceptere min lille form.
Men af og til, kommer usikkerheden tilbage, pga. Mine veninder.
De siger at jeg ligner en pind eller et lille barn som endnu ikke er gået i puberteten og det kan da godt være-
Men hvorfor behøver de sige det direkte til mig? hvad forlanger de at jeg skal svare eller gøre med det?
Jeg er vildt frustreret! Det er næsten som om at det er det vores venskab handler om. jeg savner de gode gamle tider, hvor vi kunne spise en is sammen-
Uden at mine veninder ville sige, "ej du får også min, jeg vil alligevel ikke have den når jeg ser på dig"
Hele forholdet er ved at blive ødelagt og jeg må da indrømme at jeg bliver lidt knust når de bringer sådan noget på banen.
Jeg har prøvet at tage en snak med dem og sige at forholdet ikke skal handle om "kropsudseende" men de siger at JEG får det til at handle om det, ved at de bare ser på mig!
Jeg er godt klar over at jeg ikke er skyld i noget, men at min krop er! Åh Gud, jeg kan jo ikke gøre for at jeg ser ud som jeg gør! :(
Mvh. christina

Svar:
Hej med dig
Det lyder ikke rart, at dine veninde er begyndt at kommentere på dit udseende og give dig hårde ord med på vejen. Det kan gøre rigtig ondt indeni, når man skal lægge øre til sådan noget. Derfor kan jeg meget godt forstå, at du ikke synes, det er særlig rart. Det er virkelig en ubehagelig situation for dig og dit forhold til dine veninder.
I dit brev skriver du, at dine veninder kommenterer og kigger på dig, og at du ikke synes, det er særlig rart. Det er meget forståeligt. Du skriver, at sådan har det ikke altid været, og at det var meget bedre førhen. Du er 15, og dermed står du midt i puberteten. Her sker der meget med kroppen og også psyken, som gør, at tingene forandrer sig. Pludselig begynder kvinder at sammenligne sig med andre og misunde hinanden på en helt anden måde end førhen. Det kan være meget frustrerende for dem, som gerne vil se anderledes ud end de gør og også for dem, som får hårde ord fra andre omkring udseendet, ligesom du gør. Du skriver, at dine veninder kigger med jalousi på dig, og her tænker jeg, at de muligvis er jaloux på din spinkle krop. Rigtig mange piger ønsker at have så lidt fedt på kroppen som muligt - det er et ideal for mange. At de så kommer med spydige kommentarer er måske deres måde at håndtere deres jalousi på. Men det betyder ikke, at det så er okay, at de nedgør dig. Du skal vide, at det faktisk er meget dårlig stil fra deres side, at de siger hårde ting til dig, når I klæder om eller spiser is. Som du selv siger, så kan du ikke gøre for, at du ser ud, som du gør. Det er ikke noget, som du selv har bestemt.
Du skriver, at du har fået det meget bedre med dig selv, og det er godt at høre. Det er nemlig ikke sådan, at der findes rigtige og forkerte kropstyper. Vi er heldigvis alle forskellige og alle former har nogle fordele. I forhold til, hvad drengene kigger efter, så er det også utrolig forskelligt. Der er drenge, som kan lide store former og andre kan bedst lide små former. Nogle kan lide kvinder med sul på kroppen og andre kan lide spinkle piger, ligsom dig. Så det er ikke sådan, at alle drenge kigger efter en bestemt type kvinde. Måske kunne du begynde at kigge efter alle de fordele, som du har. Du kan evt skrive de gode ting ned i en bog eller hænge komplimenter op på spejlet til dig selv. Du kan også sende en sms til dig selv med en kompliment, hver gang dine veninder kommer med grimme kommentarer. Det kan være en måde, hvorpå du kan være med til at gøre dig selv endnu mere selvsikker.
Du skriver, at du bliver knust og frustreret over, at det skal være så svært med dine veninder. Det er helt forstårligt, at det er svært, og derfor er det super godt at høre, at du allerede har taget en snak med dine veninder. Det er rigtig sejt gjort! Det er nemlig ikke sådan, at du så bare skal finde dig i det eller vente på, at det går over. Rigtig mange går og brænder inde med tingene, men det er simpelthen så sundt at handle på det, som du har gjort. Det er ærgerligt, at dine veninder angreb sig i stedet for at tage en god snak om det hele. Du kan overveje, om du evt. skulle tage en snak mere med dem, hvor du fortælle, hvordan du har det, når de siger sådan noget - ligesom du har gjort i dit fine brev herind. Det kan være, dine veninder vil få et helt andet syn på situationen, hvis du fortæller tingene fra din vinkel. Du kan måske også spørge dem, hvorfor de egentlig siger de ting, som de gør. Det kan også være, du kan foreslå dem, at I allesammen begynder at give hinanden komplimenter i stedet for. Og så kan du selv gå forrest og give dine veninder en masse komplimenter - deres kommentarer bunder muligvis i, at de selv er usikre på dig selv. Ved at du selv aktivt ændrer tonen i jeres venskab, følger de andre måske lige pludselig med.
Det er meget nemmere sagt end gjort at tage en snak med folk, og måske får du brug for opbakning omkring det inden. Her tænker jeg, at du måske kunne snakke med dine forældre eller en anden veninde, som ikke er indblandet. Hvis du har brug for at være helt anonym, så er du selvfølgelig også meget velkommen i vores chat, hvor du kan snakke med en voksen.
Jeg ønsker dig held og lykke med relationen til dine veninder, og jeg håber på alt det bedste for dig i fremtiden.
Mai