Veninden og kæresten
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus
Egentlig drejer dette brev sig om min veninde. Hun har sat mig i en utrolig ubehagelg situation.
Det startede med at jeg langt om længe fik en kæreste her i sommers, Jacob. Hun har haft en kæreste længe og har altid drillet mig med at jeg var single. Men vi har kendt hinanden siden vi var helt små og jeg vil aldrig undvære hende - vi har så meget sammen.
I starten holdte mig og Jacob vores forhold hemmelig, hvilket var utrolig sjovt - han var i det hele taget en spændende person, lidt badboy. Min veninde blev nærmest forarget da jeg fortalte hende om vores forhold, fordi hun havde håbet jeg ville fortælle hende sådan noget med det samme. Det burde jeg måske også have gjort, men det var bare så spændende at holde det hemmeligt. I starten virkede hun nærmest jaloux på Jacob, men i virkeligheden brugte jeg ligeså meget tid med hende som jeg plejede. Men så var det at vi alle tre begyndte at gå til fælles fester og jeg synes det virkede som om at hun holdt øje med mig og ham, og senere begyndte hun nærmest at flirte med ham. Jeg synes det var mega mærkeligt, og spurgte også ham om han ikke kunne mærke det. Hun begyndte også at snakke dårligt om sin egen kæreste og sådan. Det blev virkelig for meget og jeg blev efterhånden ret sikker på at hun var vild med Jacob. Hun fattede mig ikke når jeg kom med en hentydning.
Derfor tog jeg en beslutning om at mig og Jacob skulle holde en pause - sygt svær beslutning, for jeg var virkelig begyndt at elske ham, og kunne mærke han også elskede mig rigtig højt. Da jeg fortalte ham det kunne jeg se han fik tårer i øjnene, han var virkelig overasket og sagde at det var umuligt. Det er det værste jeg nogensinde har gjort. men jeg forklarede ham at jeg ikke kunne holde ud at se på det der skete med min veninde. Jeg valgte hende fordi jeg er overbevidst om at man ikke skal lade ungdomskærester ødelægge et langt venindeforhold.Vi besluttede os godt nok for stadig at ses, bare hemmeligt, som i sommers.
Men nu har han så fortalt mig at hun er begyndt at skrive meget til ham, hvilket hun ALDRIG har gjort før - for hun tror selvfølgelig vi har stoppet alt kontakt. Jeg er simpelthen så sindssygt skuffet over hende. Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre...Overvejer at cutte kontakten 100% med en af dem for at være fri for denne situation...og eftersom jeg er så skuffet over hende kunne valget let falde på hende, men tror bare jeg fortryder
Ja jeg ved godt at i ikke kan give mig et svar, men jeg håber alligevel i kan komme med et godt råd
Mhv
Sara

Svar:
Hej Sara
Jeg kan godt forstå du er rigtig ked af den situation du står i. Det er virkelig ikke fedt hvis man oplever at der foregår et eller andet mellem en veninde og den fyr man er rigtig glad for. Du har helt ret i at jeg selvfølgelig ikke kan sige præcis hvad du skal gøre, men jeg vil i hvert fald gerne dele mine tanker.
Når du fortæller om det du har oplevet med at din veninde flirtede med Jacob i den periode hvor i "officielt" var sammen så tænker jeg at det helt sikkert virker som om din veninde er interesseret i Jacob. Og at hun nu er begyndt at skrive til ham forstærker selvfølgelig den tanke.
Men på den anden side er det jo ikke sikkert at hun er interesseret i ham på den måde? Måske synes hun har er en sød fyr, og derfor skriver til ham...bare som ven?
Det er selvfølgelig lidt underligt at hun gør det uden at fortælle dig noget om det. Det kan selvfølgelig også være at hun rent faktisk er vild med ham, og at det er derfor hun er begyndt at skrive til ham. Hvis det er tilfældet kan jeg sagtens forstå at du synes det virker mærkeligt.
Men som jeg forstår dig så ved hun slet ikke at dig og Jacob stadig er sammen. Jeg ved ikke om du har snakket med din veninde om at det ikke ville være okay hvis hun havde noget kærende med Jacob efter at dig og ham splittede op (som hun tror I har gjort).
Hvis I ikke har lavet sådan en aftale gør hun vel egentlig ikke noget forkert?
Når du fortæller om hele situationen, hæfter jeg mig ved at det lyder som om dig og din veninde ikke er så gode til at snakke direkte og åbent om de her ting. Derfor tænker jeg at du bliver nødt til at tage en helt åben og ærlig snak med din veninde. Du bliver nødt til at fortælle hende at du faktisk stadig er sammen med Jacob, og forklare hende hvorfor du har valgt at holde jeres forhold hemmeligt. Du bliver nødt til at sige DIREKTE at du er bange for at hun er vild med Jacob og at du ikke ønsker at hun laver noget med ham.
Det virker som om både du og din veninde "gemmer" på en masse følelser og tanker omkring Jacob, overfor hinanden. I bliver nødt til at åbne op og få snakket det her igennem. For lige nu kan du kun gå og gætte på hvad hun tænker og føler...men du ved det ikke.
Jeg kan godt forstå din tanke om at det kan være lettere at cutte kontakten til hende, og det kan da også sagtens være at det bliver den beslutning du når frem til. Men giv dig selv og din veninde en chance for at træffe den bedste beslutning på det bedst mulige grundlag. Og det kan du kun hvis du ved noget mere om hvad hun tænker og føler og hvis du fortæller hende hvordan du har det.
Så mit råd til dig er at sætte dig ned med din veninde og få snakket det her igennem. Du skriver at du tidligere har hentydet overfor din veninde at hun flirtede med Jacob. Hvis du bestemmer dig for at snakke med hende er det vigtigt at du ikke kun hentyder men siger tingene lige ud. Jo mere direkte du tør være jo mere er jeg sikker på du vil få ud af snakken.
Jeg håber du kunne bruge mine tanker og så håber jeg selvfølgelig at du finder en løsning på hele situationen.
Bedste hilsner
Niels-Christian