Veninden Cutter :(
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
jeg har et spørgsmål. Det er min Bedste Veninde som jeg har taget i at Cutte. Jeg er meget ked af det da jeg selv har gjordt det.. Og jeg blev meget dårlig og syg ovs. og da jeg havde det aller værst stoppede jeg. (det er ca en måned siden). Men jeg er stadig ikke kommet over det har nogle store ar. Og jeg ønsker slet ikke at min bedste veninde skal opbleve min smerte. Men selvom jeg siger det til hende har jeg igen taget hende i at cutte. Og jeg har snakket med hende om hvorfor hun cutter. Og jeg har fortalt hende hvor farligt det er. Jeg har virkelig brug for hjælp jeg er bange for at miste hende!! Knus en Gammel Cutter.

Svar:
Kære pige på 14 år!
Tak for dit brev. Hvor er det bare flot, at du er stoppet med at cutte. Det kræver styrke og mod at stoppe og det kan være rigtigt svært at gøre det uden hjælp. Jeg ved ikke, om du fik hjælp til at stoppe, men jeg synes, at det er flot og meget omsorgsfuldt af dig, at du søger hjælp for at kunne hjælpe din veninde.
Du skriver i dit brev, at du har taget din veninde i at cutte og at du har talt med hende om, hvorfor hun gør det. Du skriver dog også, at det ikke har hjulpet og at du har taget hende i at gøre det igen.
Du skriver i brevet, at du stadig ikke er kommet dig over din egen cutting og at du ikke ønsker, at din veninde skal opleve din smerte. For mig lyder det, som om du er meget bekymret for din veninde og som om du stadig selv har nogle problemer, som du skal have hjælp til at løse.
Først og fremmest synes jeg, at du skal betro dig til en voksen, som du holder af. Det kunne f.eks. være dine forældre, din venindes forældre, en lærer eller en anden du stoler på. Dig og din veninde har brug for en voksen til at hjælpe jer!
Hvis ikke du kan komme i tanke om en voksen, som du stoler på, kan du logge på Chatten her i Cyberhus. I Chatten kan du tale med en voksen, der kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan dig og din veninde kan få hjælp. Chatten har åben mandag til torsdag fra 14.00 til 19.00 og både du og din veninde er meget velkommen.
Du skal selvfølgelig også blive ved med, at tale med din veninde om hvorfor hun cutter. Sammen kan I sætte ord på de følelser, der er inde i jer og hjælpe hinanden med at forstå, hvorfor I cutter eller har cuttet. Jeg synes, at I sammen skal prøve at se på hjemmesiden www.selvskade.dk og læse lidt om cutting. På hjemmesiden er der forskellige muligheder for at få rådgivning, som måske kan hjælpe jer på vej.
Jeg håber, at dette svar kan hjælpe dig og din veninde. Det er flot af dig, at du søger hjælp og at du er stoppet. Jeg ønsker jer begge held og lykke og sender jer varme tanker og mange knus herfra!
Christine