Veninden...
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej brevkasse:) Jeg er en pige der er 14 år og går i 7 klasse. I min klasse er vi meget delt op i "grupper", og taler ikke meget med andre end dem men er i "gruppe" med. Det er et problem mange gange, for der er jo en eller to i hver "gruppe" der altid er lidt udenfor, og ville have det bedre i en anden "gruppe" men problemet er at det er både svært at komme ud af en gruppe og komme ind i en anden. Min "gruppe" er dem der ligner nogle helt almindelige søde piger, vi var 5/6 i den "gruppe" og kun 2 af os er sådan. Men jeg kunne ikke klare 2 fra min "gruppe" de var altid rigtig onde mod mig frøs mig ude, på en måde så at man først opdagede det da det var forsent, og man opdagede at man faktisk bare var en der prøvede at være med:( Lige pludselig fik vi en ny pige i klassen, og jeg blev hurtigt ven med hende. men de andre fra min "gruppe" kunne ikke lide hende, de gik og bagtalte hende o.s.v Jeg gad ikke være med til at gå og mobbe nogle, så i stedet lod jeg det bare ske og gjorde ikke noget ved det. Men det kunne jeg ikke blive ved med, så en dag sagde jeg til hende den nye, at fra nu af så spiste vi ude på gangen, og ikke i klassen... Men vi blev bare en slags outsidere, så vi begyndte at spise inde i klassen igen. men dem fra min klasse kunne stadig ikke lide hende den nye, og talte ironisk til hende. Hun er lidt speciel, og kan ikke forstå ting på den samme måde som mange andre kan, og troede at de mente det. Jeg savner virkelig min gamle gruppe(eller min ven) fra den gamle gruppe, men som sagt så er det meget svært at komme ind i en gruppe igen. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre nu, jeg er hverken pæn eller noget så det er svært at få venner, jeg har kun 3 rigtige venner:'( jeg vil gerne have flere venner. Kan man komme ind i en "gruppe" igen efter næsten 1 år uden at have talt med dem? og hvordan gør men det?? Jeg håber virkelig at i kan hjælpe mig:) det var i hvert fald dejligt at kunne skrive det til nogen. P.s undskyld for et langt og forvirrende brev

Svar:
Hej med dig.
Det lyder til, at din klasse er helt opsplittet i grupper, som ikke rigtigt kan finde ud af at være sammen. Det er ikke godt. Det sker desværre tit, at eleverne opdeler sig i kliker på et tidspunkt i deres skoletid. Her er det vigtigt, at jeres lærer kommer på banen og får hjulpet jer videre, så I igen kan være sammen i grupperne og på tværs af grupperne i klassen. Tal derfor med jeres klasselærer eller en anden lærer, du har tillid til, og forklar ham/hende problemet. Så kan han/hun tage en pigesnak med jer, hvor I alle sammen få mulighed for at fortælle, hvordan I har det og hvilke ønsker I har til gruppen/klassen.
Når I har haft denne type snakke med jeres lærer et stykke tid, tror jeg, at I vil kunne få det til at fungere bedre i klassen. Det lyder i hvert fald for mig sådan, at I har meget brug for en sådan pigesnak i jeres klasse. Den nye pige i klassen har jo også brug for at være en del af hele klassen og ikke kun være ven med dig, selv om det også er rigtig rart for hende.
Det var godt at læse, at du blev ven med den nye pige i klassen og at I kunne finde ud af det sammen. Men nu savner du din gamle gruppe. Kunne du forestille dig, at både du og den nye pige kunne komme ind i en gruppe eller måske kunne I starte jeres egen gruppe, som er åben for nye ”medlemmer”….?
Det er vigtigt at have venner i skoletiden – både i og udenfor klassen. Du skriver, at du gerne vil have flere venner. Jeg tænker, at du måske også kunne forsøge at finde nogle nye venner udenfor skolen. Det kan fx være i parallelklassen, i foreninger, klubber, til sport osv. På den måde vil du ikke være så sårbar, hvis nogen forsøger at holde dig udenfor i klassen. Hvis du fx har venner i parallelklassen, kan du jo vælge at være sammen med dem i frikvartererne i stedet for dine egne klassekammerater, hvis de ikke vil være sammen med dig.
Du skriver, at du har 3 rigtige venner. Det er godt at have 3 rigtige venner. Oftest har man ikke så mange venner, man kan kalde rigtige venner, men derimod nogle lidt løsere venskaber, som man er knyttet til i klassen og andre steder. Du skal holde fast i dine 3 venner og pleje disse venskaber. Hvis den ene af dine venner er med i din gamle gruppe, skal du tale med hende om, hvordan du går og har det med det hele. Fortæl hende, at du gerne vil tilbage i gruppen og at du ikke ved, hvordan du skal gøre det. Du kan også vælge at gå direkte til hele gruppen på én gang, hvis du har mod på det. Sig til dem, at du har brug for en snak – tag evt. din lærer med i snakken. Fortæl, at du har brug for dine venner og at du gerne vil med i gruppen igen. Sig, at det er svært at komme ind i gruppen, når man har været udenfor så længe og at dette ikke er godt. En gruppe skulle gerne være åben, så alle er velkomne.
Du kan også fortælle gruppen, at du gerne vil have den nye pige med ind i gruppen. Det kræver ganske vist mod at sige sådan noget, men du har vist mod ved at tage imod den nye pige. Det, at du lod de andre være ironiske overfor hende viser, hvor svært du må have haft det. Det er på tide at gøre op med grupperne i klassen og åbne op for nye venskaber.
Tal med din lærer om problemet og få ham/hende til at hjælpe dig. Jeg er sikker på, at du ikke er den eneste i klassen, som har det svært med grupperne. Men det kan være svært at stå alene udenfor en gruppe, når man går i 7.klasse. Det kræver mod. Hvis du tør sige grupperne imod, vil du fremstå som stærk og andre vil måske også turde følge dit eksempel og du vil få nye venner. Sådan kan det i hvert fald gå, hvis du er heldig.
Du skriver, at du hverken er pæn eller noget og derfor ikke har let ved at finde venner. Det handler ikke om at være pæn, når man skal blive ven med nogen. Det handler om at være ærlig og opføre sig sådan, at folk får tillid til én og lyst til at være sammen med en. Det kan fx være fordi man er god til at finde på ting at lave, er god at tale med, er sjov eller mange andre ting.
Som jeg ser det har du derfor flg. muligheder:
1)    Tal med din lærer om det med grupperne i klassen. Lad ham/hende hjælpe jer med at få nogle gode pigesnakke i klassen. Det er vigtigt at I alle har det godt i klassen, mens I går i skole.
2)    Prøv at finde venner udenfor klassen også – det kan være i parallelklassen eller til sport, i klubber, foreninger osv.
3)    Tal med din gamle gruppe om det. Fortæl dem også gerne, at du vil have den nye pige med i gruppen.
4)    Start din egen gruppe sammen med den nye pige. Når andre ser, at I tør, vil de også med tiden turde bryde ud af deres grupper og være sammen med jer. Du gjorde noget stærkt, da du valgte at forlade din gruppe for at blive ven med den nye pige.
Jeg håber at I finder ud af det i din klasse med tiden. Når I har haft nogle gode pigesnakke med jeres lærer i klassen, kan det jo være, at det viser sig, at I slet ikke har brug for grupper i jeres klasse. At I måske sagtens kan være sammen på nye måder, end I har været vant til.
Jeg tror på at det kan lade sig gøre og vil ønske dig held og lykke fremover.
Hilsen Linda