Veninden
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej Cyberhus Jeg skal lige spørge jer om råd Det er sådan at jeg er vild med min veninde som jeg har kendt siden folkeskolen men vi snakkede ikke sammen indtil for 2 år da jeg fandt ud af at min ven han fandt sammen med hende men nu er det sådan at jeg tror at hun også er vild med mig og det tror jeg fordi at hun røre ved mig og skriver søde til mig på beskederne og hun rør mig også når min ven er der og han siger ingenting til det, problemet ligger også i at jeg godt kan blive sur på hende men hun siger at det er der ikke en grund til, det er sådan at der var forpremiere på en film i dag og jeg spurgte hende om hun vil med men det vil hun ikke, og blev sådan lidt sur på hende men vil ikke fortælle det til hende, kan jeg godt være sur på hende af den grund eller skal jeg bare lade det ligge, jeg har også tænkt på at skifte nummer fordi at hun er sådan ved mig hun skriver eller ringer for det meste når jeg skal hente eller køre hende nogle steder jeg har sagt til hende det kan hun ikke være bekendt men hun bliver ved med at køre det på den måde, ved snart ikke hvad jeg skal stille op med. Høre hun ikke fra mig i lang tid spørger hun hvorfor det og jeg siger bare jamen bare fordi også gider jeg ikke fortælle hende hvorfor? Håber i kan hjælpe mig

Svar:
Kære Du
Når man er forelskelse eller vild med et andet menneske, sætter det sig i hele kroppen og sindet. Det kan være en dejlig, skøn og livgivende følelse, men det er også en kraft, som kan blive til en stor belastning, hvis den bliver ved at hobe sig op og ikke får lov til at forløse sig. Når jeg læser dit brev tænker jeg, at det er sådan du har det og det er en rigtig svær situation at stå i. Derfor synes jeg også, at det er rigtig godt at du skriver her ind og fortæller om dine tanker og følelser og for at få nogle gode råd.
Det lyder ikke som om du er i tvivl om hvad du føler for din gamle veninde, men at du er i tvivl om hvordan du skal håndtere dine følelser og at du også er i tvivl om, hvad hun føler for dig.
Det er rigtig svært at få fortalt den man har følelser for, hvordan man har det og hvilke følelser man har for personen. Jeg synes dog, at dette er det eneste rigtige at gøre i dit tilfælde. Jeg synes det er vigtigt at det bliver gjort ansigt til ansigt og altså ikke over mobilen. Sms kan være en rigtig smart måde at kommunikere på og det er nemmere og mere uforpligtende at sende en sms end at snakke ansigt til ansigt. Dette kan være rigtige postivt, men det kan også være en stor ulempe. For det første er det nemt at misforstå det der bliver skrevet i en sms og så er det nemmere at være modig og flirte over sms, da det føles meget mere uforpligtende end at gøre det direkte til et andet menneske. Det kan betyde, at man bliver usikker på at skulle snakke rigtigt sammen og i tvivl om hvad man egentlig føler for den anden, hvis for meget af kommunikationen har foregået over sms. Da hun sagde nej til at tage en tur i biografen med dig, kan det fx. være at hun havde en god grund og skulle noget vigtigt, men over sms bliver det svært at aflæse hvad der egentlig ligger i hendes "nej".
Selvom du måske tror, at hun ved hvad du føler for hende, så er det bestemt ikke sikkert hun kan læse dine tanker eller har fundet ud af det pga de sms´er du har sendt osv. Prøv fx at vende det om og tænk på hvordan du har det. Når jeg læser dit brev tænker jeg, at du heller ikke kan læse hendes tanker, da du er usikker på, hvor du har hende og hvad hun føler for dig. Det er ikke til at vide hvordan hun har det, men det kan jo være hun har det ligesom dig og er usikker på hvad det er i har sammen og hvor hun har dig henne. Det er selvfølgelig ikke rimeligt, at du føler at hun kun kontakter dig når hun skal hentes og bringes og dette synes jeg du skal sige til hende når i snakker sammen. Det er vigtigt at du siger det på en pæn måde, da det slet ikke er sikkert hun har ment noget dårligt med det. Du kan fx. sige, at du følte, at hun kun skrev når hun skulle køre dig rundt og at det blev du lidt trist over, da du meget gerne vil lave noget hyggeligt med hende også.
Mit råd er altså, at du får snakket med hende ansigt til ansigt. Du kan fx. skrive til hende via sms, at du virkelig har brug for at få snakket med hende en dag og så aftale et tidspunkt hvor i kan være alene og i har god tid til at få snakket. Du kan også skrive et rigtigt brev til hende, hvor du forklare de ting som du har skrevet her ind med og skriver, at du gerne vil snakke med hende. Det kan være en god måde at få det sagt på og så har hun også tid til at tænke over hvordan hun har det. Det er bestemt ikke nemt at skulle sige sådan noget og du risikerer selvfølgelig at hun ikke er interesseret. Men den risiko er du nødt til at løbe, for det kan også være at hun har det ligesom dig og det er den eneste måde at finde ud af det på.
Jeg ønsker dig held og lykke med det og hvis du har brug for at fortælle, få råd eller for at snakke, er du altid velkommen her på Cyberhus.
Venlig hilsen Katrine