Veninde med depression
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hey cyberhus!
min veninde siden vi var helt små, har fået en depression og hun har ikke været i skole i en længere periode, men jeg snakker med hende og prøver på at være der, hun siger at det betyder rigtig meget for hende at jeg er der og altid hjælper hende, da jeg nu flere gange har bevist overfor hende at jeg vil hjælpe hende og være der for hende, men de eneste hun kan åbne sig for og fortælle hvad der helt præcis er galt er kun hendes psykolog og kæreste, hun er også kommet på medicin for at komme videre. Hun synes jeg kan sætte mig godt ind i hendes situation og siger nogle gode ting. altså jeg har altid fået afvide jeg er god til at hjælpe folk og se det fra deres side af. Men jeg er begyndt ikke at vide hvad jeg skal gør.. jeg tilbyde hende min hjælp de dage hun kommer i skole med lektierne og hvis huN har brug for det kan jeg komme hjem til hende osv, men jeg er "løbet tør" for hvilken måde jeg kan hjælpe hende, og jeg hader at se hende være så langt nede ..

Svar:
Hej med dig.
Det er helt utrolig omsorgsfuldt af dig at skrive herind og bede om råd til, hvordan du kan hjælpe din veninde. Jeg synes, du lyder som en virkelig god veninde, og det er rigtig flot af dig, at du ønsker at hjælpe. Jeg kan godt sætte mig ind i, at du får følelsen af at være løbet tør for idéer til, hvad du kan gøre. Jeg vil derfor forsøge at hjælpe dig så godt, jeg kan ved først at fortælle dig lidt om, hvad jeg tænker om hele situationen og derefter give dig nogle idéer til, hvad du kan gøre.
Det er rigtig trist, at din barndomsveninde har fået en depression. Til gengæld er det bare rigtig dejligt, at hun har en veninde som dig, som ikke forsvinder, når hun møder modvind. Jeg synes, det lyder som om, du allerede har gjort rigtig meget for at være der for din veninde. Tit er det nemlig sådan, at man ikke behøver gøre noget specielt, men at man blot ved at være til stede, lytte og spørge ind gør mere end rigeligt. Når man - som din veninde - har det svært, kan man nemlig sjældent overskue særlig meget, fordi man generelt er nedtrykt og har svært ved at finde glæde ved noget som helst. Derfor vil man sjældent have energi til, at der skal ske noget specielt. At du tilbyder hende hjælp til lektier, og at du kommer hjem til hende, er nogle meget fine ting, som jeg er sikker på, at din veninde sætter stor pris på.
Jeg tænker, at du kan gøre flere ting for at finde ud af, hvordan du bedst muligt yderligere kan hjælpe din veninde.
1) Jeg synes, det vil være sejt af dig, hvis du fortæller din veninde, at du virkelig gerne vil gøre noget for hende, men ikke ved, hvad hun har brug for. Det er en ærlig sag og meget naturligt, at man ikke ved, hvordan man skal reagere, når nogen, som er tæt på en, får det svært. Det ved de bedst selv. Hvis du fortæller hende, at du gerne vil vide, hvad du kan gøre, kan det være, hun har tænkt over nogle ting, som kan gøre tingene lettere for hende og jeres venskab stærkere. Du må dog huske på, at I også skal give jer tid til bare at være sammen som veninder - ligesom I altid har været. Hvis du begynder at hjælpe hende med en masse praktisk, kan det være, jeres forhold ændrer sig, fordi du får rollen som "hjælperen" og hun som "den, der har brug for hjælp". Et venindeforhold skal være ligeværdigt, som det lyder til, at jeres forhold heldigvis også er.
2) Du kan prøve at tænke over, hvad du godt kunne tænke dig, hvis det var dig, der havde en depression. Giv dig god tid til at gennemtænke hvad du tror, du ville blive glad for, at en veninde gjorde for dig. Når man har en depression, har man mange negative tanker om sig selv. Måske kan det være en idé for dig at tænke over, hvad du synes er positivt ved din veninde. Hvis du har lyst, kan du skrive de positive ting ned og give dem til din veninde i et brev, en SMS eller en Facebook-besked. Jeg kan kun forestille mig, at det vil gøre hende rigtig glad.
En anden idé kunne også være at høre dine forældre eller nogen andre, som også kender din veninde, hvad de synes, du skal gøre. Nogen andre, som kender hende godt, har måske lige præcis den idé, som du selv har overset. Husk på, at det tit er de små, simple ting, som skaber den største glæde, så selvom det kunne være flot af dig at tage hende med i biografen, på café, i teatret eller noget andet, som koster penge, så kan det være, at hun bliver allermest glad for at få af vide, at du holder af hende - præcis som hun er.
Her til sidst er det vigtigt for mig at fortælle dig, at det ikke er nogen nem opgave at hjælpe en person, som er ramt af depression. Depression er en meget ubehagelig og alvorlig sygdom, som kan tage lang tid at komme sig over. Med din støtte vil det med sikkerhed blive lettere for hende at komme ovenpå igen, men hav tålmodighed.
Jeg ønsker alt det bedste for dig og din veninde.
Kh. Matilde