Ven
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej jeg er autist og har nogle gange svært ved at forstå irony. jeg har nu være venner med andreas i et halvt år han går også i min klasse. men han har gået på almen skole i lang tid inden han flyttede skole. i dag snakkede jeg med ham og en af hans bedste venner over skype . mens vi spillede. der opstod en irony og jeg misforstod den helt. og i mit forsøg på at finde ud af hvad der gik galt gjorde jeg bare tingede endu være . han sagde at jeg forstod ikke irony som han og hans ven gjorde. efter noget tid afsluttede vi opkaldet. Jeg skrev senere en undskyldning hvor jeg forklarede det med at jeg havde svært lige idag med at forstå ironien. det var sent og han svarede ikke så jeg går i seng nu. nu er jeg bange for at han ikke gider at snakke med mig mere! Hjælp mig!

Svar:
Hej med dig,
Jeg kan godt forstå du er ked af det der skete over skype. Det er bestemt ikke sjovt at være bange for at miste sin ven. Det lyder til at du er rigtig glad for din ven Andreas, og det er rigtig dejligt at høre! Det er vigtigt at have gode venner, som man kan snakke og have det sjovt med. Når man snakker over skype, så kan det for alle mennesker være svært altid at fange ting som ironi, også fordi kropssproget er gemt væk når man snakker over skype i forhold til hvis man snakkede med dem i virkeligheden, men når man samtidig har nogle vanskeligheder i forhold til at forstå ironi, så kan jeg godt forstå det gør det ekstra svært. Jeg synes det var rigtig sejt af dig, at du skrev til din ven bagefter og forklarede ham, at du havde det svært med ironien. Det kræver mod at sige undskyld og indrømme det man har svært ved. Du er sej!
Jeg kan godt forstå du er bange for at han ikke vil snakke med dig mere. Det er ikke altid nemt at læse andres reaktioner, slet ikke over skype, og så kan man godt komme til at frygte det værste. Det er ikke nemt at vente på at få svar. Slet ikke når det er vigtigt, det der står i svaret.
Nu kan jeg se at det er et par dage siden du skrev dette brev, så jeg håber at du kunne sove efter du havde skrevet til Andreas, og at I har fået snakket efterfølgende?
Jeg håber at Andreas tog godt imod din besked og at I kommer til at være venner og snakke sammen igen.
Måske kunne det også give dig lidt ro at snakke med en om dine tanker. Det behøver ikke handle om Andreas og det, der skete på skype, men måske mere handle om dine tanker om at have svært ved at forstå ironi. Det kan nogle gange være rart at snakke om det, der er svært. Det kan hjælpe at få det sagt højt, så man ikke går rundt med tankerne selv. Af samme grund synes jeg også det var så godt gået af dig at du skrev herind med dine tanker. Det er vigtigt at få det fortalt til nogle, så man ikke føler man står alene med det.
Jeg vil også fortælle dig at du altid er velkommen her på cyberhus. Vi har brevkassen og chats, som du kan bruge, hvis du har lyst og brug for det.
Jeg ønsker dig alt det bedste!
De bedste hilsner,
Astrid