Ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hejsa Jeg er en pige på 13 år, som søger lidt hjælp. Der har været virkelig meget rod igennem i skole det sidste halve år. Og nu går det sådan set fint, men min bedste veninde, som er blevet mobbet ud, tager lidt afstand og det samme gør de andre piger. Min mor er stresset og mener at jeg brokker mig for meget og hele tiden stiller høje forventninger til mig i især matematik. Min far bor i udlandet og ham hader jeg allermest. Han har været rigtig led mod min mor og bror. Og han har aldrig været der for mig. De er ikke skilt, men min far vil arbejde og prøve noget, og det kunne kun være i udlandet. Jeg tvivler meget på om mine forældre overhovedet elsker hinanden? Jeg må heller ikke så meget som mine andre piger, som fester, kærester osv. Jeg er en pige med masser af selvtillid og pæn osv. Det får jeg da tit afvide. Så folk kan ikke se nogen grund til at jeg er så ked af det. Jeg føler min gfamilie er ved af gå i opløsning og jeg er meget alene. Jeg elsker at ride, og plager sygt om at få min egen hest, men mine forældre trækker lidt på det. Min mor kan fx finde på at true mig med det, som at hvis jeg ikke tager mig sammen og får nogle gode karakter, kan min hest ikke blive min. Jeg er så ked a det og vred hele tiden. Der sker så meget omkring mig, og jeg kan ikke følge med! Flere gange har jeg overvejet at begå selvmord. Men jeg kan ikke finde en god metode. Jeg vil rigtig gerne på en måde straffe mine forældre. Mens jeg skriver alt det her sidder jeg med tårer i øjnene. Det er altså vildt hårdt, at sige sådan noget! Håber i kan hjælpe mig....

Svar:
Kære 13 årige pige.
Det virker til, at du har rigtig meget at tænke på for tiden og jeg kan godt forstå, at det er svært for dig at åbne op og fortælle om, hvordan du har det. Selvom det er svært for dig, så synes jeg faktisk, at du er rigtig god til at fortælle, hvad du tænker på og jeg håber på, at jeg kan give dig nogle gode råd med på vejen.
Det virker som om, det er forhold omkring din familie, som fylder mest for dig, og derfor vil mit svar til dig tage udgangspunkt der. Jeg forstår godt, at det er svært for dig, at din far bor i udlandet og at du føler, han ikke har været der for dig. Samtidig må det ikke være nemt, at gå med en tvivl om, om dine forældre elsker hinanden. Når nu, du går med de her tanker, tænker jeg, det bedste vil være, at tage en snak med en voksen? Hvis du har mod på det, synes jeg du skal snakke med din mor om dine tanker? Måske kan hun forklare dig om forholdet mellem hende og din far og evt. afkræfte dine tanker om, at de ikke holder af hinanden. Hvis du tænker, at det bliver for svært, kan du fx vise hende det brev, som du har sendt? Som sagt, fortæller det meget om, hvordan du har det og måske kan brevet starte en snak mellem dig og din mor? Du skriver, at din mor virker stresset og så kan det også være nemmere at vise hende noget på skrift. Hvis du gør det - er jeg sikker på, at hun gerne vil tage hånd om dine tanker. Måske kan hun fortælle dig en helt anden grund til at din far bor i udlandet end de tanker du selv går med?
Hvis du viser hende brevet, kan I også tale lidt om, hvad dine klassekammerater får lov til, som du ikke må? Det er helt normalt, at forældre ikke giver deres børn lov til helt de samme ting i forhold til at gå til fester, drikke eller have kærester. Forældre er jo meget forskellige og derfor tænker de også forskelligt omkring, hvad deres børn skal have lov til. Hvis det er et stort problem for dig, tænker jeg, at det vil være fint, at snakke med din klasselærer om det? Så kan I som klasse, tage en snak om, hvad I gerne vil og hvad jeres lærere og forældre tænker, at I må og hvad I ikke må endnu. Jeg er sikker på, at din mor vil dig det bedste og at det er derfor, hun holder lidt tilbage med at give dig lov til dét, som nogle af de andre piger, får lov til. Det lyder som om, det er fordi hun vil passe på dig, at hun ikke mener du er helt gammel nok endnu. Det kan jo være en god ting, at din mor holder hånden over dig, men samtidig vil det være godt, hvis hun ser på, hvad de andre piger må - så du ikke kommer til at føle dig lukket ude (hvis det er tilfældet).
Det vil også være en god idé, at fortælle din mor, at du ikke bryder dig om, at hun bruger lektier, som grunden til, at du ikke kan få en hest. Alt i alt, så synes jeg du skal snakke med nogle voksne omkring dine tanker. Hvis du gerne vil have flere gode råd inden du snakker med din mor eller din lærer, så har Cyberhus også en chatrådgivning. Måske ved du det allerede, men her kan du møde voksne, som meget gerne vil lytte til dig og give dig flere gode råd med på vejen. De vil også kunne snakke mere med dig om dine tanker om, at begå selvmord, for det er ikke noget en pige på din alder bør tænke på eller overveje. Du finder Cyberhus' chat her. Som sagt, har jeg taget mest udgangspunkt i dine tanker omkring din familie, så hvis du har nogle spørgsmål, som du ikke synes du har fået helt svar på, så er du meget velkommen til at skrive herind igen.
Til sidst vil jeg sige, at det er dejligt at høre, at du har en god selvtillid og at du synes du er en pæn pige. Det er dejligt, at du har det godt med dig selv på den måde og jeg tror det kan være med til at hjælpe dig godt videre.
Kærligst, Signe.