Ved slet ikke hvad jeg skal gøre...
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej.. Jeg var på lejr tur i en weekend (den her weekend) og er næsten lige kommet hjem. Men lørdag aften var der fest på lejren og bag efter var vi lidt men kun meget lidt fulde og folk gik rundt og sprøjtede vand på hinanden og det var rigtig sjovt. Så jeg ville lige ind og hente min bikini. Og lige da jeg kom ind på værelset ligger min kæreste og bedsteveninde og snaver. de havde ikke opdaget mig så skyndte mig at gå ud og lukke døøren, så kiggede jeg gennem nøgle hullet og de begyndte at tage tøjet af hinanden han fik handjob eller hvad det hedder og hun fik finger bag efter begyndte de at trænge op i hinanden... Jeg kan bare ikke forstå hvad...hvordan...eller hvorfor de kunne gøre det imod mig :'( Har lyst til at begå selvmord! men alligevel ikke.. hvad skal jeg gøre! :'(

Svar:
Hej med dig..
Øv, det er bare en rigtig ubehagelig oplevelse du har været udsat for og det er ikke okay at de har været sammen bag din ryg. Jeg kan godt forstå, du synes det er svært at forstå og at du er usikker på hvad du skal gøre nu.
Jeg er glad for at du alligevel ikke har lyst til at begå selvmord, fordi husk på at det her er noget de har gjort imod dig og selvom smerten er stor lige nu inden i, så er selvmord aldrig løsningen.
Det gør rigtig ondt inden i når ens bedste ven og kæreste gør sådan noget og man kan simpelthen stå tilbage med en utrolig tom fornemmelse. Hvordan kunne de gøre det?, kan jeg nogensinde stole på dem igen?, mister jeg dem begge for altid? - sådan nogle tanker kan fylde meget lige bagefter og det er helt umuligt at finde en forklaring på hvorfor de gjorde det.
Jeg synes du skal blive sur, rigtig sur og sige det lige i hovedet på dem...De har behandlet dig rigtig dårligt og alle de følelser og frustrationer skal ud af kroppen. Hvis du ikke kan sige det direkte til deres ansigter, så skriv et brev... det vigtigste er at du får det sagt.
Du er ikke den eneste der oplever sådan noget her og det her er ikke sket på grund af noget du har gjort. Det er sket fordi din kæreste og veninde har dummet sig og har tænkt mere på dem selv i det øjeblik det skete.
Jeg har to forslag til dig nu. Det første handler om at få sagt til dem, at du så det hele og så spørge dem om hvordan f..... de kunne finde på det og hvordan de regner med at fremtiden skal se ud.
Når du har fået sagt det til dem, så kan du vælge at tage en snak med dem en ad gangen og høre hvad de har at sige. Det er helt ok hvis du bliver ked af det og viser dine følelser, både hvis du er gal eller ked af det. Når i snakker sammen, så skal du mærke efter nede i din mave om det er et forhold eller et venskab du har lyst til at beholde.
I forhold og venskaber skal man behandle hinanden ordentligt og det har de ikke levet op til. Måske kan jeres forhold reddes og I kan lægge det bag jer og måske kan I ikke. Det er din mave der bestemmer...det er din beslutning.
Det andet jeg vil anbefale dig er, at have nogle at snakke med om det her. Det kan gøre rigtig ondt inden i og som du allerede har oplevet, så kan det sætte tanker i gang om selvmord. Jeg synes du skal prøve at snakke med dine forældre, eller en andne voksen som du har en god kontakt til. Grunden til at det skal være en voksen er, at en voksen typisk har lidt mere erfaring med kærlighed og den situation du er havnet i, end de fleste andre unge mennesker. Derfor vil måske også bedre kunne forstå dine følelser og give dig gode råd. Du kan evt. også bruge vores chatrådgivning her i Cyberhus, fordi her sidder der også voksne som du anonymt kan chatte med. Det handler bare om at snakke stille og roligt om det og få lov til at få fortalt at du er ked af det eller hamrende sur, bare det kan hjælpe lidt på det hele.
Ellers er en anden veninde helt sikkert også en god ide.. og hvis du har lyst, så kan du starte en debattråd herinde og høre hvad andre unge ville gøre...måske er der nogen der har en god ide du kan bruge også..
Så kære du..hold fast i dig selv og husk på at det var dem der dummede sig og nu handler det om dig og hvad du har det bedst med at gøre..Og så kan jeg lige til sidst fortælle dig, at selvom det sikkert virker ret uoverskueligt lige nu, så bliver det nemmere for dig..
Alt det bedste til dig..
Venlig hilsen
Erroll