Ved ikke hvad der sker
brevkassespørgsmål af
ano
14 år
Jeg har altid prøvet at gøre min far stolt, med mine lektier..
Igår havde jeg forældremøde, med mine helt nye lærere, og jeg var ret nervøs for hvad de skulle sige..
Så det begynder med at jeg sidder med mine forældre, og mine dansklære begynder ligepluselig at snakke om hvor dårlig jeg er osv. Det snakkede hun så om hele de 10 minutter, uden at sige noget posetivt om mig, som er meget underligt. Hun siger foreksempel, at jeg bruger min mobil i timerne, som jeg aldrig har gjort. Jeg følte lidt hun snakkede om en helt anden person. Når forældremødet var slut, var jeg ved at græde, vi går engang ud af skolen også begynder jeg bare med at græde virkelig meget.. Jeg blev ekstrem skuffet af mig selv, nok fordi jeg pejede at få overmiddel og middel i mine tester, men det syntes min lære så ikke..
Da jeg så kommer hjem, lukker jeg min dør til mit værelse, og begynder at græde, ekstemt meget, til jeg skulle sove, som nok er 4 timer..
Næste dag i skolen, kunne jeg ikke lade være med tænke på det,og jeg var hele tiden ved at græde, efter et par timer i skolen, kommer pigerne hen til mig og spørger om jeg er okay, fordi jeg havde render og var rigtig stille, jeg sagde jeg var okay, men ligepluselig begynder jeg at græde igen, mens jeg er i skole. Jeg spørger min lære om jeg måtte kom hjem, og det gjorde jeg mens jeg græd..
Jeg ved ikke hvad jeg har, men jeg havde den følelese jeg bare ville dø, og det var for uvirkeligt..

Svar:
Hej med dig
Puha, det var da også lidt af en oplevelse du havde til den samtale. Jeg kan godt forstå du blev rystet, når du slet ikke kunne genkende alt det din lærer fortalte.
Har du mon fået snakket med dine forældre om det her? Jeg tænker, at det her du skriver med at du følte det, som om det faktisk var en helt anden din lærer talte om, kunne være godt at få snakket med dine forældre om. Det synes jeg du skal prøve. Hvem ved...måske har din lærer ganske enkelt taget fejl?
De her ting med mobiltelefonen, som ganske enkelt er forkert kunne i hvert fald godt tyde på, at noget er helt galt.
Jeg tænker også du skal overveje at snakke med din lærer om det. For lige meget om din lærer har taget helt fejl, eller om din lærer måske ser noget du ikke selv har tænkt over, så er det afgørende at du forstår hvad din lærer mener. For ellers kan du ikke ændre noget. Hvis du eksempelvis selv tænker at du er middel eller lidt over middel, og din lærer siger at du er langt under middel. Så bliver du nødt til at have en forståelse for hvorfor din lærer tænker sådan. Og endnu vigtigere...hvad kan du gøre for at ændre det.
Men som sagt tænker jeg først og fremmest du skal snakke med dine forældre om hele oplevelsen. Fortæl dem hvordan du selv føler du klarer dig i skolen og hvordan du oplevede den her samtale. Og så tag snakken med din lærer også.
Jeg kan godt forstå, at du blev vildt ked af det og oplevede det som uvirkeligt. Derfor er det også vigtigt at få snakket om det så du enten kan få din lærer gjort opmærksom på fejlen, eller blive klogere på hvad du kan gøre for at ændre nogle af de her ting din lærer talte om.
Og så lige til sidst. Husk at det her under alle omstændigheder kun siger noget om hvad din lærer synes om dit skolearbejde. Det siger jo intet om hvem du er som menneske. Og lige meget om man er over eller under middel til skolearbejde, så er man faktisk fuldstændig okay, og et godt menneske.
Mange hilsner
Niels-Christian