ved ik hva jeg skal gøre mere
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej jeg er en pige på 13 år her er lidt om mine føelser Pigen kigger i spejlet, hvad ser hun, hun ser sig selv, hun bliver ked af det. gang på gang lover hun sig selv aldrig at spise igen, hun vil ikke blive ked af det hver gang hun kigger i det spejl.. På overfladen er pigen stærk, glad, selvsikker, men dette er kun en facade inden i skriger hun, hun skriger meget, hun vil bare dø, hun vil blive et med jorden, for hvad har hun egentlig at leve for? Ingen elsker hende, uanset hvad hun gør er det aldrig godt nok, hun er dum, hun kan ikke finde ud af noget.. Pigen drømmer om at være som facaden fortæller hun er men sådan hænger det desværre ikke sammen, Hun vil egentlig bare dø, men selv døden frygter hun. ja sådan er det at være mig. jeg græder mig selv i søvn hver aften. jeg anholdte min mor da jeg var 11 år gammel fordi jeg er blevet slået siden jeg var 2 år gammel mine forældre blev skilt da jeg var 4 år gammel da jeg har haft det svært i skolen lige siden og i det hele taget alle steder begyndte jeg at skære i mig selv da jeg var 12 år gammel har nu gjort det lige siden og jeg er altså snart 14 år gammel og går til psykolog jeg har ikke fortalt min far det eller Anne (psykolog) det og går med det selv. efter jeg er begyndt at holde mig meget for mig selv da jeg var 6 har jeg ikke nogle rigtige veninder der stødter mig op i de ting jeg gør eller laver. har prøvet at ringe til min kusine men min far har fundet ud af det og jeg snakkede med hende lige inden han fandt ud af det og hun har sagt det til kommunen og de vil finde en dag så jeg kan være sammen med hende. har prøvet at begå selvmord 2 gange nu men hver gang jeg næsten er ved punktet hvor der bare skal skæres til kommer ham jeg elsker, min farmor, kusine og lille søster på 3år ind i mit hoved også kan jeg bare ikke gøre det over for dem der er en måned til min anden lille søster skal konfirmeres og jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre det er som jeg er usynlig her hjemme jeg ved ikke hvad jeg skal gøre (har ikke nogen tlf og min pc er spærret for alt chat) så der er ikke rigtigt noget at gøre mere Knuzzzzz hende der ikke ved hvad hun skal gøre mere.. (Michala)

Svar:
Kære Michala,
Jeg kan godt høre at du har det rigtig svært, og forstår godt at du synes at det hele virker hårdt og uoverskueligt. Du fortæller bl.a. at du bare gerne vil dø, og spørger hvad du egentlig har at leve for. Jeg synes faktisk at det netop lyder til at du virkelig har nogle ting at leve for - ham du elsker, din farmor, kusine og din lillesøster.
Du fortæller også at din mor er blevet anholdt fordi du er blevet slået siden du var to år - og det kan jeg godt forstå du synes er rigtig svært. Det lyder til at du måske giver dig selv skylden - men jeg synes det er vigtigt at du husker at det er forbudt at slå sit barn, og at det aldrig kan være din skyld!
Samtidig med at du skriver at du bare gerne vil dø, så skriver du også at du ville ønske at du kunne være som din facade: stærk, glad og selvskikker. Og at du bare gerne vil have det sådan at du ikke bliver ked af det hver gang du kigger dig i spejlet. Og det synes jeg faktisk er nogle rigtig gode ønsker og mål at have!
Jeg kan høre at du har oplevet mange svære ting, og jeg synes det er rigtig godt at du går hos en psykolog. For at psykologen skal kunne hjælpe dig, er det meget vigtigt at du fortæller hende alt, og jeg synes helt sikkert at du skal fortælle hende at du skærer i dig selv, og har gjort det siden du var 12 år. Det er en meget stor ting at gå med helt alene, og jeg tror det vil være rart for dig at få det fortalt til din psykolog. Har du mon også fortalt din psykolog om hvordan du har det derhjemme lige nu? at du føler dig usynlig, og at det er svært for dig at komme i kontakt med nogen når du ikke har en tlf. og din computer er spærret for chat? Jeg synes du skal fortælle hende det hele. Du kan også overveje at vise hende det brev du har skrevet hertil - for det beskriver meget fint hvordan du har det.
Jeg synes også det lyder rigtig fint at du har forsøgt at ringe til din kusine. Det lyder til at din Far ikke vil have at du snakker med din kusine? I hvert fald synes jeg det er sejt at selv er kommet i kontakt med hende, og at du selv har gjort noget for at komme til at snakke med en du stoler på. Det viser at du er en stærk pige, og jeg håber at kommunen finder en dag i kan være sammen snart. Og så synes jeg du skal snakke med din kusine om hvordan du har det derhjemme lige nu.
Jeg håber rigtig meget at du vil holde fast i dine mål, og at du vil huske på de ting du har at leve for. Og så håber jeg du får noget hjælp igennem din psykolog og ved at få snakket med din kusine til at komme videre.
Hvis du har brug for at snakke lidt mere om det hele, eller for flere råd, er du altid velkommen til at logge dig på vores chatrådgivning her i cyberhus.
Mange tanker fra Helle.