Var det forkert?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej. Jeg er meget ked af det. Min veninde fortalte mig noget jeg ikke måtte sige til andre men det kom jeg til.
Jeg giver dem bogstaver. "S" sagde at jeg ikke måtte fortælle "K" & "C" at "S" hader dem. -Men det kom jeg til.
"K" & "C" er mine venner. Jeg er her på det seneste blevet den person alle folk læsser deres problemer over på, og nu kan jeg ikke gå med alle de ting om hvem der hader hvem.
Jeg har meget svært ved at sige stop. Jeg vil jo gerne hjælpe men jeg vil altså ikke være den der bare skal gå med det. Jeg har nok problemer selv.
Var det forkert at jeg sagde hvad "S" sagde? Hvad skal jeg gøre ved alle de ting? Mvh S.

Svar:
Hej S,
Det er altid svært at være den fortrolige, som venner og veninder bruger til at læsse af på.
Jeg kan godt forstå, at du har svært ved at gå med alle historierne og "oplysningerne" for dig selv. Man kan sagtens blive fyldt op og bære på for meget.
Så det okay at sige stop - og sige til sine venner og veninder, at man altså ikke har overskuddet til at bære på alt dette, uden at må sige det videre.
Jeg synes dog ikke, at du skal fortælle det videre, hvis du har sagt ok til ikke at sige noget. Det er et brud på fortroligheden, som ikke er fair over for dine venner, som stoler på dig.
Du kan prøve at vende det om og tænke på, hvordan du selv ville have det, hvis du stolede på én, som så alligevel fortæller dine indre tanker og meninger videre. Hvordan ville du have det med det?
Hvis du føler, at der bliver læsset for meget på dine skuldre, så fortæl dem, hvordan du har det med det, og sig til dem, at du synes, de skal tale med andre om deres problemer, eller at de skal give dig lov til at fortælle det videre til en anden for at "komme af med det" igen.
Du kan måske også anbefale dem Cyberhus Chatten - her kan de chatte anonymt med en voksen om det som er svært?
Jeg vil endelig anbefale dig at tale med dine forældre omkring hvordan du har det. Det er vigtigt at du ikke går alene rundt med alle dine tanker og andres oplevelser.
Hilsner fra Line