Valgfag.. ødelagde ALT
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hejsa,
jeg er en pige på 14 år, og jeg har gået på en skole vi kalder N. Jeg gik på N i 8.5 ÅR alle år med mobning som kun blev slemmere og slemmere! til sidst sagde jeg fra nu var det nok! så jeg valgte at skifte til en anden skole vi kalder K.. Det går godt på K jeg har gode venner, og lærene er søde.. pga. de spor mobningen har xat i mig er jeg selvskader og har selvmordstanker og forsøgt selvmord 6 gange på blot 2 år :/ men så fik vi afvide at næste år skal vi have valgfag med N fordi de to skoler er tæt på hinanden og at vi skal til messe her på tirsdag.. min lære har lovet mig at jeg går sammen med hende på tirsdag.. men jeg er så bange.. de har ødelagt så meget i mig og kan ikke se dem igen.. den ene har startet rygter om mig så jeg ved jeg vil få nedladende blikke af drengene.. jeg kan virkelig ikke jlare det i mit liv og jeg har prøvet at sige det til min lære men hun siger hun ikke rigtig kan gøre noget hun vil se om der er mulighed for om jeg kan undvære at komme på hold med dem fra min gamle skole men det er ikke sikkert..
Det har virkelig gjort mig ekstremt ked af det og har gjort så min verden er brudt sammen :'( jeg plejer aldrig at græde jeg har ikke lavet andet end at græde de sidste par dage, og alle kan se jeg er ked af det normalt kan ingen se det! jeg frygter det bare så meget og jeg vil få tilbage blik fra dengang jeg blev mobbet og kan intet gøre
Hjælp! hvad skal jeg gøre :'( jeg overvejer endda at beg¨å selvmord og sørge for at det lykkes for jeg kan ikke det her..

Svar:
Hej med dig
Mobning er virkelig ikke rart at opleve. Det kan bare gøre rigtig ondt indeni, hvis man oplever, at alle er efter én. Så hvor er det dejlgt at høre, at du har fået det bedre af at skifte skole og faktisk har det rigtig godt på i den nye klasse. Nu er det bare rigtig ærgeligt, at I skal være sammen med din gamle skole i det her valgfag, sådan at du kan komme til at møde dem, som mobbede dig. Det er bestemt ikke rart for dig, at du græder og græder, men det er meget forståeligt, at du føler dig frustreret over den beslutning.
Først vil jeg sige, at det var rigtig flot, at du snakkede med din lærer om det. Det kan nemlig være en stor hjælp, at hun ved, hvordan du har det. Du skriver, at hun vil sørge for, at du følges med hende, og prøve at arrangere, at du ikke kommer på hold med dem fra din gamle klasse. Jeg kan godt forstå, at du stadig føler dig nervøs, selvom hun gør hvad hun kan. Det kan være rigtig grænseoverskridende at skulle se folk, som ikke har behandlet én godt. Og det er meget forståeligt, at det udfordrer dig rigtig meget. I sidste ende er det dig, der skal finde ud af, hvad der fungerer bedst for dig, men du kan overveje, om du skal tage en snak mere med din lærer. Her kan du f.eks. spørge hende, om der findes en anden løsning, end at tage med. Det kan også være, du har brug for at vide mere eller fortælle, at du stadig er meget nervøs. Jo mere du fortæller hende, jo nemmere er det for hende at hjælpe dig. Og så bliver dagen forhåbentlig til at holde ud for dig. Du skriver, at du har fået nogle gode venner i den nye klasse. Dem kan du måske bruge på dagen, sådan at du har nogen at gå sammen med hele tiden. Du kan også overveje, om det vil være en ide at snakke med en eller to om mobningen, og spørge, om I kan gå en tur, hvis det bliver for meget på dagen. Eller trække jer, hvis du møder nogen og bliver utilpas. Det kan være rigtig rart at have en støtte, så man ikke står alene. Generelt vil det måske være godt for dig at have fortalt nogen om det, når I skal være sammen med dem i det kommende år - for så er det ikke kun nu på tirsdag, det bliver en udfordring.
Du skriver, at du er meget mærket af de år med mobning, og at du kæmper med selvskade og selvmordsforsøg. Det lyder ikke særlig rart. Men det er forståeligt, at du reagerer på det, som du har oplevet. Når man bliver presset og rigtig ked af det, så kan det være nemt at ønske sig langt væk fra de udfordringer, man står i. Sådan er der mange, der har det. Lige nu er det måske svært at forstå, men du kan få det bedre, end du har nu. Det kan lade sig gøre at få bearbejdet de ting, som fylder indeni - og på den måde mærke, at byrden fra skuldrene bliver lettet. Du har været igennem nogle rigtig hårde år. Du skriver ikke, om du har overvejet eller gået til psykolog. Det kan være en stor hjælp i perioder, hvor man bare ikke kan hjælpe sig selv, og det kan give dig en masse gode redskaber til hverdagen. Hvis du kunne tænke dig at prøve det, så kan du tage et smut forbi din læge og få en henvisning. Hvis du ellers kunne tænke dig at snakke med nogen om dine tanker, så kan jeg varmt anbefale at ringe eller skrive til Livslinien. Her sidder der folk, som har et godt kendskab til selvmordstanker/forsøg og selvskade. Det er anonymt, og det synes mange er rart.
Jeg håber, du har fået nogle tanker med på vejen, som du kan bruge :). Jeg ønsker for dig, at du kommer godt igennem det valgfag, I skal have - og at du snart må opleve, at det går fremad for dig.
Mai