Valg mellem kærlighed og sex
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Jeg havde en kæreste jeg var meget glad for! Jeg følte vi havde et helt specielt bånd og jeg har aldrig følt mig så hjemme i en anden persons nærvær!
Men tror ikke jeg tændte på ham rent seksuelt.
Jeg er meget glad for sex og kan nogle gange føle mig afhængig af det. Men min sexlyst forsvandt da jeg var sammen med ham.
Jeg tror det kedede mig at have den samme sex partner.. spændingen forsvandt og dermed også lysten.
Oveni i det hele følte jeg også at jeg mistede min identitet. Kunne pludselig ikke mærke mig selv mere. Det resulterede i at jeg var nødt til at gå fra min kæreste. For at finde mig selv igen. Det er et halvt år siden nu.
Min sex lyst er kommet igen og jeg har haft sex med flere. Og det er fantastisk! Men jeg savner min ex.. Jeg savner hans kærlighed og det bånd vi havde og føler stadig vi høre sammen.
Vi har snakket om at vi måske en dag kunne finde sammen igen. For vi er så glade for hinanden men jeg skulle bare have tid.
Men hvis jeg slår mig ned med ham, så er jeg bange for at min sexlyst forsvinder igen..
Jeg elsker ham.. Men et liv uden lyst til sex lyder forfærdeligt.
Jeg går konstant og er i tvivl om mine valg. Jeg savner og er forvirret. Føler ikke jeg er kommet et skridt nærmere på at finde mig selv. Jeg mangler svar på hvem jeg er og hvad der er rigtigt og forkert.
Jeg tror kærlighed og sex er to hvidt forskellige ting for mig. Hvis jeg vælger kærlighed (det psykiske) mister jeg lysten til sex (det fysiske) og omvendt... kan det virkelig passe det skal være sådan?
Måske kan jeg ikke leve lykkeligt i monogame forhold?
Jeg drømmer om en fremtid med min ex fordi jeg føler vi har noget særligt. Men er det kun tryghed? (Har aldrig følt vildt begær efter ham)
Jeg er forvirret og alt er rodet.
Jeg vil have kærlighed og sex.
Jeg vil finde ud af hvem jeg er og stå ved det.
Men hvordan?
Hilsen en rimelig frustreret pige

Svar:
Hej rimelig frustrede pige :)
Du er ikke alene i denne situation - mange kærestepar/ægtepar ender samme sted - flere og flere forhold ender derfor i opløsning eller utroskab grundet sexlivet og/eller mangel på samme. Jeg tænker ikke, at du skal se det som et valg imellem sex og kærlighed. De to kan forenes, men der skal ofte arbejdes for det.
Når man er i et fast forhold mistes naturligt noget af spændingen da man ved hvordan modparten ser ud, lyder og vender og drejer sig :) Måske I vil udforske og afprøve nyt sammen og på den måde undgå at det bliver kedeligt? Fx frække rollespil, sex i det fri, sexlegetøj, tantra sex, sexklubber mm. Måske dig og din ex sammen kan arbejde for det? Måske en god snak om sex kan hjælpe jer videre? En god snak om hvad der tænder ham og hvad der tænder dig.
Du tvivler på om du egner dig til monogame forhold og samtidig skriver at du savner ham og det bånd I har sammen. Vi har alle brug for tryghed og kærlighed og de to behov er svære at få dækket ved sex med forskellige ’tilfældige fyre’. Jeg føler mig overbevist om at du kan ’finde dig til rette’ i et fast forhold hvis der arbejdes på at skabe et godt sexliv, da det ikke altid kommer af sig selv, men man kommer langt med åbenhed og forståelse for hinanden og hinandens behov og lyster - Der er masser at afprøve og muligheder for fornyelse, spænding og variation :)
Og hvem er du- ja det er et af de store spørgsmål. Vi ændrer os hele livet – interesser, job osv, men nogle karaktertræk forbliver de samme. Du kan måske spørge dine nærmeste venner og familie hvordan de vil beskrive dig – det kan være lettere for andre at definere da de ser dig ’ude fra’. Du kan stille mange spørgsmål til dig selv: Hvilken rolle tager du når du er sammen med andre? (Leder eller observerer du samtalen/aktiviteten? Hvornår er du aktiv/passiv?) Hvad er vigtigt for dig i dit liv? (Fritid, motion, hobbyer, venner, kost, karriere, familie osv.)  Der findes heldigvis ikke rigtige eller forkerte svar- vores prioriteter og præferencer ændrer sig hele livet og vi er alle vidt forskellige... Heldigvis, ellers ville verden blive alt for ensformig og kedelig :)
Mange hilsner
/ Trine