Væk hjemme fra
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej.
Jeg er en 15 årig, moden og umiddelbart sund dreng, bortset fra en depression. I kan nok allerede regne ud, at der er nogle problemer der hjemme, ud fra spørgsmålets titel. Men som sagt, grundet diverse problemer derhjemme, og min følelse af ikke trives her, og være klar til at komme væk, vil jeg bare spørge; er der mulighed for at når jeg har fyldt 16 (eller når jeg er færdig med 9. Klasse) kan flytte hjemmefra? Ikke ene og alene, men evt. sammen med en eller flere, eller måske på et kollegium? Jeg er træt, mest psykisk, af at bo herhjemme, og uanset hvad folk siger, kan jeg mærke at jeg er klar mentalt, til ikke længere bo hjemme.
Håber i kan hjælpe.
xoxo

Svar:
Hej med dig
Jeg synes, det lyder til, du har gjort dig mange overvejelser om at flytte hjemmefra. Alle disse overvejelser og tanker må fylde meget. Det er et stort skridt at tage, især når man ikke er ældre, end du er. Men jeg kan godt forstå, du har behov for at komme væk, når du ikke har det godt derhjemme.
Men for at svare på dit spørgsmål: Ja, det er muligt at flytte hjemmefra, når man er under 18 år. Dine forældre bestemmer dog stadig over dig, indtil du er 18 år, så de skal give dig lov til at flytte hjemmefra. Derfor er det en god ide at tage en snak med dem omkring dit ønske om at flytte hjemmefra. Jeg ved godt, det kan være svært at snakke om, og at dine forældres reaktion måske kan være voldsom. Så det er måske en ide at skrive et brev til dem, hvor du forklarer, hvordan du har det, og hvorfor du gerne vil flytte. Det er nogle gange lettere end at snakke ansigt til ansigt, fordi man har bedre tid til at overveje, hvad man vil fortælle, når det er et brev.
Hvis de ikke vil give dig lov, er det dog stadig muligt at flytte hjemmefra, før du bliver 18, men det kræver lidt mere. Her skal du kontakte din kommunes socialforvaltning, så I sammen kan finde en løsning.
Men uanset om dine forældre vil give dig lov eller ej, er det en god ide, at I kontakter kommunens socialforvaltning. De kan nemlig hjælpe dig med at finde en bolig, og de kan også hjælpe med økonomisk støtte. Der er mange ting at tænke på, når man flytter hjemmefra, og det kan godt koste mange penge. Så det er vigtigt, at du har en indtjening. Det kan blandt andet være fra et job eller fra SU, hvis du begynder på en videregående uddannelse efter 9. klasse. Jeg vil råde dig til at tage et kig på denne hjemmeside, hvor du kan læse en masse om at flytte hjemmefra. Der står også noget om at flytte hjemmefra, når man er under 18.
I dit spørgsmål skriver du, at du har en depression. Nu ved jeg ikke hvor svær en depression, du har, men det får mig til at tænke på, om det kan have nogle konsekvenser for dig, hvis du flytter. Når man flytter hjemmefra, er der jo pludselig mange ting, man skal tænke på udover skole, arbejde og fritidsinteresser. Her tænker jeg på opvask, tøjvask, rengøring, madlavning, og så videre. Man har pludselig et kæmpe ansvar, som godt kan medføre en del bekymringer og frustrationer, og som kræver meget modenhed. Hvis du har en depression, kan det godt være, det kommer til at være rigtig hårdt for dig at skulle overskue alle disse ting. Men på den anden side kan det være, det kan have en positiv effekt på din depression at flytte hjemmefra og komme lidt væk fra familien. Men det er i hvert tilfælde vigtigt, du gør dig nogle overvejelser omkring det, inden du bestemmer dig for at flytte. Og hvis du vælger at flytte, tror jeg, det er en god ide med et kollegium, som du også selv nævner. Der har du nemlig mulighed for at være social, så du ikke går alene med din depression og måske isolerer dig, og samtidig kan I deles om de huslige pligter, så det ikke virker helt så uoverskueligt.
En anden ting, jeg kommer til at tænke på, er, om du har overvejet et efterskoleophold? Mange steder kan du tage 10. klasse på efterskole, og det er jo også en mulighed for at komme lidt væk hjemmefra. Og samtidig vil det være en blid start, hvor du lærer at tage ansvar og bliver lidt mere moden, men hvor der samtidig er voksne omkring dig, som er klar til at hjælpe. Du kan måske også gøre dig nogle overvejelser omkring det og eventuelt snakke med dine forældre om det.
Jeg håber, mit svar kan hjælpe. Ellers skal du være velkommen til at skrive ind til brevkassen igen. Og du er også altid velkommen i chatten, eventuelt hvis du gerne vil snakke om problemerne derhjemme, eller hvis mangler råd til, hvordan du får snakket med din forældre om dit ønske om at flytte hjemmefra. Du kan også skrive ind, hvis du mangler praktiske råd omkring flytningen.
Jeg ønsker dig alt godt fremover.
De bedste hilsner fra Ditte