Vægttab

brevkassespørgsmål

Vægttab

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej.

Jeg er en pige på 16, der er i gang med at tabe mig. Jeg har været i gang længe og har tabt mig 4 kilo. Jeg er normaltvægtig, men vil gerne tabe mig de ekstra kilo der fylder på lår særligt. Jeg ved, jeg gør en masse rigtige ting, da jeg af interesse altid har søgt en masse viden om kost på den rigtige måde. Jeg er begyndt for 14 dage siden at styrketræne i fitness og styrketræner primært kun (udover lidt opvarmning og roning), for at kunne opbygge et bedre stofskifte og for at få en pænere krop.I forbindelse med min styrketræning har vægten stået rigtig meget stille og tror faktisk jeg har taget lidt på i muskler.Problemet er at jeg førhen har holdt motivationen og gejsten oppe omkring mit vægttab ved at kunne se resultaterne på vægten. Da jeg er normaltvægtig og vejer 69 kg og er 180 høj kan de kilo jeg har smidt være meget utydelige. Jeg frygter at jeg vil give op hurtigt hvis jeg forsat ikke kan se resultater på vægten. Har du et råd til et alternativ? Jeg har tænkt på at begynde med et målebånd, men er bange for det er lidt overkanten og kan være lidt fanatisk, plus at jeg tit døjer med forstoppelse og dårlige toiletvaner.

Jeg har også et andet spørgsmål. Om aftenen og både ved aftensmaden og efter får jeg rigtig svært ved at sige stop til mad. Jeg spiser meget og sundt hele dagen, for ikke at skulle gå sukkeramok, og det går fint, men så snart det bliver aften starter en kamp.

Svar:

Hej med dig,

Hvor er det dejligt at høre at du er interesseret i sund mad og træning.

Du fortæller at du gerne vil tabe dig særligt på lårene. Det er desværre sådan at man ikke kan punkt tabe sig. Det vil sige at man ikke kan tabe sig på bestemte steder. Til gengæld kan du opbygge muskler i lårene når du træner, og på den måde opbygge din krop.

Det er meget sandsynligt at du vil tage lidt på i vægt når du nu er begyndt at styrketræne, sådan er det bare. Til gengæld bliver du stærkere, og vil få mere energi. På den lange bane er jeg sikker på at du bliver glad for det 

Jeg tænker at du under alle omstændigheder ikke kan blive ved med at bruge vægten som motivator for din træning og spisemønster, og du spørger også efter et alternativ. Alternativet kunne være dit humør og hvordan du har det. Du kan eventuelt holde en dagbog over hvordan du har det, og hvilken fremgang du gør i din træning. Du vil hurtigt kunne mærke en forskel fra gang til gang, og det tænker jeg kunne være sundere for dig at fokusere på frem for hvad der står på vægten. Jeg tænker, ligesom dig, heller ikke at målebåndet er noget godt valg.

Du fortæller også at du tit døjer med forstoppelse og dårlige toiletvaner. Husk at fiber er vigtigt for hvordan din tarm fungerer. Fiber findes i; havregryn, rugbrød, fuldkornsbrød osv.

Jeg har lidt svært ved at tyde dit sidste spørgsmål, men hvis spørgsmålet drejer sig om et råd til hvordan du kan lade være med at spise meget og gå sukkeramok, så vil jeg fortælle dig at når du træner og er mere aktiv end du har været tidligere, har din krop også brug for mere energi – du vil altså være mere sulten. Det er helt naturligt og helt okay. Din krop har brug for maden for at du få ordentligt gavn af den træning du har lavet.

Med ønsket om en skøn sommer,

De bedste hilsner

Line

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål