Uudholdelig far
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej cyberhus. Jeg har nogle ting som virkelig går mig på, og det har de efterhånden gjort i mange år nu. Min far er en person som jeg virkelig tit ændrer mit syn på da han har et meget stort temperament. Til tider kan han være sød og forstående og en rigtig god far, men det meste af tiden er han utrolig sur og kan være så ond mod os alle sammen. Han skælder ud, kalder os ting, og får ikke mindst min mor til at græde nogle gange. Tit må jeg passe på ikke at sige den forkerte ting, og ved jeg at han har en dårlig dag bør jeg bare ikke snakke til ham. Det sker tit at der sker et eller andet hvor jeg derefter spørger min mor hvorfor hun ikke bare fortalte ham sandheden hvorefter at hun siger at så ville hun bare få skæld ud. Jeg hader virkelig at det er sådan altid. Tit er han bare fuldstændig ligeglad med andres følelser, og det sker at han kalder os ting som idiot, kælling eller andre virkelig ubehagelige ting! Jeg har efterhånden fået en virkelig kort "lunte" hvis man kan sige det sådan, ikke at jeg bliver hurtigt sur, men derimod at jeg bliver hurtigt ked af det. Siger han noget ondt til mig kan jeg godt bare gå direkte til mit værelse og begynde at græde fordi at jeg ikke kan holde det ud. Få gange har min bror eller jeg fået en lussing, men det sker ikke tit, og om min mor har, det ved jeg ikke. Men han er ikke voldelig, han er bare rigtig ubehagelig tit, og hvis jeg skal være ærlig kan jeg godt være lidt bange for ham fordi han altid er vred, råber og skriger af os. Han sover også ofte dårligt om natten hvilket gør at jeg ikke må larme efter han er gået i seng, og når han sover på andre tidspunkter. Af rædsel for at komme til at larme har jeg nærmest dannet mig taktikker til at komme ned af trappen uden at den knirker osv. Har utrolig svært ved at gøre noget, for min mor har det lidt på samme måde, og det hele giver ikke rigtig mening for mig. Det er noget jeg har vænnet mig til, men jeg bliver stadig utrolig ked af det og ved bare ikke rigtig hvad jeg skal gøre. Håber i kan hjælpe..

Svar:
Kære du.
Jeg kan godt forstå hvis du kan være bange for din far, når han siger grimme til jer og kan finde på at give jer en lussing. Det er helt naturligt at du bliver ked af det, når du oplever det sådan derhjemme. Det er aldrig rart når du kan se din mor være ked af det og du kan mærke du er bange for din far.
Jeg vil gerne starte med at sige at det slet ikke er i orden at din far opfører sig sådan overfor jer. Det er faktisk ulovligt at slå sine børn. Så selvom du synes du er ved at vænne dig til det, så er det stadig overhovedet ikke okay at din far er sådan overfor jer. Når du mærker at det føles ubehageligt derhjemme, så er det fordi der er noget som ikke er som det skal være.
Som de fleste børn, så holder du stadig af dine forældre, men samtidig kan du godt mærke at det ikke er som det skal være. Jeg tænker at det kan være en af grundende til at du ikke har gjort ved det før nu.
Jeg synes det er vigtigt at du for snakket med en anden voksen om det, når  det er svært at snakke med din mor. Hvis du har mod på det, så synes jeg du skal prøve at snakke med enten din lærer om det eller en anden voksen du har et godt forhold til. Det kan være rigtig svært at gå med det hele alene, så derfor synes jeg du skal få snakket med nogen om det.
Du kan også få noget hjælp hos Børns Vilkår. Hos Børns Vilkår kan du både ringe og chatte anonymt med en anden voksen. Der kan du også fortælle hvordan du har det derhjemme og så kan de hjælpe dig med hvad du kan gøre. Du kan også få en bisidder, som kan hjælpe dig med hvilke rettigheder du har.
Det kan være du synes det er stort skridt at tage, men hvis du gerne vil have hjælp til din familie og dig selv, så er det vigtigt du får kontaktet en anden voksen uden for familien.
De bedste hilsner Sine