Utroskab eller ej
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Min kæreste og jeg har været sammen fast i halvandet år. Og har en fortid med utroskab, tillidsbrud mm, fra begge parter. og nu er det sådan at min kæreste fik en stripper i 20 års fødseædagsgave af sine venner. Hvilket jeg var indforstået med inden festen, og jeg troede ar jeg ville kunne håndtere det. Men nu kan jeg simpelthen ikke kigge på min kæreste uen at jeg ser et sæt patter tværre sig op af hans ansigt. Jeg kan ikke forklare hvorfor det går mig sådan på, men jeg ser det som urtoskab, jeg er udemærket klar over at det ikke var hans valg. Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv, jeg ved ikke om jeg nogensinde vil komme videre, men en ting er sikkert. Jeg kan ikke fysisk og psykisk klare mig uden min kæreste jeg ønsker at fortsætte vores forhold. Men jeg ønsker ikke at have det sådan her. Det må være svært overhovedet at vide hvad i skal svare, men jeg er desperat efter enkelte råd til hvordan jeg kan styrke mit eget selvværd og og komme oven på igen. Og en anden ting. Nu er det et par dage siden det er sket, og jeg har nu brækket mig i 4 dage, jeg har hverken feber eller noget men det føles som en kniv der er boret ind i min sjæl. Skal jeg være yderligere bekymret for min fysiske tilstand eller er det min sorg der er ved at tage overhånd.

Svar:
Hej Anonym
Som jeg læser dit brev, er du egentlig rigtig glad for din kæreste og du vil meget gerne finde en løsning på Jeres situation, der betyder at du og din kæreste fortsat kan være sammen. Det synes jeg er et rigtig godt udgangspunkt.
Som jeg forstår dig har du og din kæreste tidligere været gennem en svær tid hvor i begge har været utro mod hinanden. I må begge have kæmpet for at komme godt igennem og stadig være sammen, og det synes jeg er ret sejt. Samtidig tænker jeg også at når det rammer dig på den her måde,  at han har fået et stripshow i fødselsdagsgave, kan det måske godt handle om at der alligevel ligger nogle "gemte" svære følelser fra den tid hos dig, som er blevet fremprovokeret.
Jeg kan godt forstå hvordan tanken om det her stripshow, pludselig har fået de gamle følelser omkring Jeres fortid til at eksplodere, selvom du måske troede du var okay med det inden festen. Følelsen af svigt og at miste tillid til den man elsker kan være meget voldsomt og fylde rigtig meget. Det kan tage meget meget lang tid at arbejde sig igennem de her følelser.
Jeg ved ikke hvor meget du har snakket med din kæreste om hvordan du har det lige nu, men jeg tror det er meget vigtigt at du gør det. Selvom du måske synes det er svært at skulle snakke med ham om de ting fra fortiden, tror jeg det er vigtigt at du tager de følelser du oplever lige nu alvorligt, og fortæller om det. Måske burde i endda overveje at snakke med nogen om det også.
Det er svært at sige om det lige vil være det bedste for Jer, men mange har stor glæde af at få eksempelvis en psykolog eller en anden form for par-terapeut til at hjælpe med at sætte fokus på mistilliden og følesen af svigt. Ved tale åbent og arbejde med de her følelser kan man godt dem til at fylde mindre, og med tiden helt forsvinde.
I forhold til dit spørgsmål omkring dine opkastninger, er jeg ikke give dig et præcist svar. Der er ingen tvivl om at man godt kan blive fysisk dårlig og kaste op hvis man har det psykisk svært, så dine opkastninger kan godt hænge sammen med hvordan du føler omkring din kæreste netop nu.
På den anden side kan jeg ikke afvise at det kunne være noget andet fysisk der er galt, selvom du ikke har feber, så jeg synes du skal tage et smut forbi din læge og få det tjekket, hvis det fortsætter.
Jeg håber det med tiden lykkes for dig og din kæreste at komme alle de her svære tanker og følelser til livs, og sammen få Jer et langt og dejligt forhold.
Mange hilsner
Niels-Christian