usikker
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej:) Jeg har et problem, inde i mine klasse er pigerne begyndt, at snakke om og vi skal tage i byen sammen, eller være sammen. Det er helt fint, men føgler mig meget uden for, for de spørg aldrig mig, og hvis jeg spørg dem er de bare total ligegalde med mig!Jeg har snakket med min lærer som prøvede at hjælpe, men under 3 uger, begyndte de igen... Jeg flyttede skole, og på den nye skole føler jeg mig osse meget usikker. Jeg arbejder tit alene og har bare svært ved at komme i skole om morgen. Jeg har osse snakket mange gange med min forældre, men min mor døde for ca. 1½ år siden, og hun var den eneste der forstod mig<3 Jeg har bare lyst til at komme i himlen, sammen med min mor, så hun kan se er der noget galt!(selvmordstanker) Hva' skal jeg gøre??? Og tak på forhånd!...Hilsen den usikker...

Svar:
Hej med dig
Hvor er det dejligt at du skriver herind, - det er en svær situation du er i, kan jeg sagtens forstå, af flere grunde.
Det er helt klart at pigerne i klassen - og hvordan I har det med hinanden, fylder utrolig meget lige nu. Sådan er det for de fleste unge piger og det betyder blandt at man bliver virkelig følsom overfor hvad hinanden siger, gør og synes. Det betyder også at det er rigtig let at komme til at føle sig "forkert", fordi man netop bliver usikker på om man er "god nok" til at sige/gøre/synes mv de "rigtige" ting og dermed passe ind i fællesskabet. MEN nogle gange kan det være svært at kende forskel på om det er egen usikkerhed som gør at man føler sig udenfor, eller om der er tale om at andre virkelig holder èn udenfor med vilje.
Jeg ved slet ikke nok om dig og pigerne i klassen til at kunne sige om det er det ene eller det andet, men jeg tænker i hvert fald at du helt sikkert er særlig sårbar i øjeblikket fordi du har mistet din mor for ikke så længe siden. Det er rigtig svært at miste sin mor i din alder og du har selvfølgelig, som du fortæller, et rigtig stort savn efter hende og hendes hjælp til dig, når tingene er svære.
Det er godt at du allerede har betroet dig til en lærer omkring problemet med pigerne i klassen (selvom jeg ikke ved om det er læreren på den gamle eller nye skole ?). Du fortæller også at du kan tale om det i familien (men gælder det mon også nu hvor din mor ikke er her længere ?). Jeg ved ikke hvor meget du har talt med andre omkring dit savn efter din mor ?? Om I taler godt sammen om det derhjemme ?? jeg tænker i hvert fald at du har brug for at tale mere om dette og om hvordan du har det indeni. Du må meget gerne komme ind i chatrådgivningen her hos os, så vi kan høre lidt mere om dig og hjælpe dig til at finde ud af hvilke personer omkring dig som det kan være en fordel for dig at tale mere med.
Og ellers så tænker jeg at det kan være relevant for dig at kigge ind på hjemmesiden hos "Unge Og Sorg"  på bornungesorg.dk, hvor du med sikkerhed kan få hjælp til at bearbejde din sorg over tabet af din mor. Der er både chatrådgivning og konkrete tilbud alt efter hvor man ønsker at starte.
Jeg er ret sikker på at du skal starte med at bearbejde (med den rette hjælp selvfølgelig :) de ting som gør ondt indeni ( selvmordstanker, sorg, savn og måske andet ?) og at det så efterfølgende vil falde stille og roligt mere på plads i skolen, fordi at du så vil få mere overskud og føle dig mindre sårbar i klassen.
Giver disse råd mening for dig ?? ellers lad os høre fra dig i chatrådgivningen.
Kærlige hilsener og tanker til dig fra Denise