uro i kroppen

brevkassespørgsmål

uro i kroppen

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 7 år 1 måned siden

Hvordan slipper man uro i kroppen? Jeg har virkelig meget uro i kroppen, kan faktisk slet ikke slappe af! :( kan ikke koncentere mig i skolen, sover faktisk slet ikke om natten mere!

Min psykolog siger jeg har angst, depression og stress... :( for jeg har en masse symptomer... har f.eks ondt i maven, hovedet, spænder i kroppen, vejrtrækningsproblemer, trykken for brystet, tom i hovedet, ked af det osv :( 0g ja så køre mine tanker bare på højtryk omkring min fortid :(

Jeg kan heller ikke huske en skid mere, og min hjerne lukker tit helt ned, hvor jeg bliver totalt stille kan ikke sige et ord, og lukker mine inde i mig selv... fuck jeg hader det! :(

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre... Synes faktisk det umuligt at have en hverdag til at fungere!

Er meget i tvivl om, hvor dette spørgsmål skal hen.

Svar:

Kære dig

Tak for dit brev. Det er ikke altid vigtigt hvor et spørgsmål skal hen, men det er altid vigtigt at man tør stille det.

Først og fremmest er jeg glad for at du skriver at du allerede går hos en psykolog. De symptomer du beskriver skal nemlig tages alvorligt, og det lyder til at du allerede gør en masse for at få det bedre. Du skriver at dine tanker kører på højtryk omkring dit fortid, og det er helt normalt at man oplever at det hele føles lidt værre, når man snakker om det. Oftest vil det være sådan at når man går ved en psykolog, så går man på opdagelse i det der er svært, og man åbner op for nogle sår, som dit sind måske har brugt lang tid på at gemme væk. Så for mange, kan følelserne og tankerne opleves som mere overvældende og voldsomme i starten af terapien, fordi man åbner op for sårene - for at de kan heales igen på den rigtige måde. Og den rigtige måde tager ofte rigtig lang tid, men det er det hele værd i slutningen.

Du skriver også at du oplever at din hjerne nogle gange lukker helt ned, at du har problemer med at huske og at du får svært ved at snakke. Både stress, depression og angst påvirker hukommelsen og din evne til at tænke. Det kaldes de kognitive (kognition = tænkning) evner, og det kan være meget frustrerende at opleve det - som du også skriver, så bliver det svært at opretholde en hverdag. Det bedste jeg kan sige her, er nok at det kan blive bedre. Med tiden. Hav tålmodighed med dig selv, og accepter at du har brug for at sætte farten ned lige nu. Dit helbred har brug for at du sætter farten ned, og at du ikke forventer lige så meget af dig selv. Du kan det du kan lige nu, intet mindre, intet mere. Jeg tænker at din uro i kroppen måske også er et resultat af at du gerne vil mere end du kan lige nu? Derudover så vil jeg igen nævne at både stress, depression og angst kan give uro, tankemylder og energi-sving (nogle gange føler du dig måske ret fuld af energi og andre gange helt drænet). Og igen vil jeg lige minde dig om at det kan blive bedre. Du kan godt komme igennem det.

Har du snakket med din psykolog om de symptomer som du beskriver her? Jeg er sikker på at han/hun også kan give dig nogle råd til hvad du kan gøre. Måske kan du også selv høre om I måske kan lave nogle mindfullness øvelser? Mindfullness handler meget om at være i nuet, koncentrere sig om sit åndedrat og mærke sin krop. 3 ting som er rigtige svære hvis man har angst, stress og depression, men som kan hjælpe dig når/hvis du oplever et angstanfald eller lignende. Jeg tænker også at du skal spørge ham/hende om noget undervisning i de tre forskellige sygdomme, så du ved hvad du kan forvente.

Her til sidst vil jeg også anbefale dig at prøve yoga. Ikke fordi at du skal til at dyrke en masse motion (selvom det siges at det hjælper), men fordi at yoga bruger en blanding af både bevægelse og mindfullness til at berolige krop og sind. På youtube kan du finde forskellige gratis kanaler med yoga som du kan lave derhjemme. Særligt Yoga with Adriene har nogle gode videoer til stress og angst, og man behøver ikke have en yoga måtte. Underviseren (Adriene) går meget op i at man skal finde det der føles godt frem for den "rigtige" stilling. Jeg ved at det har hjulpet andre som også oplever stress, depression og angst. Husk at det kun er et forslag, og at en rolig gåtur hvor du koncentrerer dig om at se landskabet kan være lige så godt.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og husk at du altid er velkommen til at skrive igen eller besøge vores chat. I vores gruppechat kan du også møde andre unge som enten har haft eller stadig har mange af de samme symptomer som dig.

Gode hilsner,

Signe