Upopulær ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej.
Jeg er en dreng på 15 år.
Jeg synes, at jeg er meget upopulær, og det har jeg faktisk altid været.
Jeg ved ikke, hvad det er jeg gør forkert, men jeg er meget upopulær i skolen.
Jeg synes, at alle snakker om mig, og nej - det har ikke noget med min popularitet at gøre, da jeg altid har været upopulær.
Folk har altid kaldt mig bøsse, duks eller andre ord, og nu er jeg altså ved at tabe min selvtillid¨
Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Kære dreng på 15 år.
Det er rigtig godt, at du skriver ind i brevkassen og fortæller om din svære situation.
Det synes jeg er flot, og det viser, at du gerne vil gøre noget for at ændre tingenes tilstand.
Det er det første skridt til, at det rent faktisk lykkes.
Livet er ikke altid let, men jeg tror på, at der altid er et håb!
Du skriver, at du er upopulær og er ved at miste selvtillid og du vil gerne høre, hvad du kan gøre. Det lyder alvorligt.
Først vil jeg gerne sige, at alle mennesker er forskellige og enestående og alle har en masse forskelligt at byde på.
Du må tro på, at du også har meget at byde på!
Når du mærker selvtilliden dale, synes jeg, at du skal tænke på noget, som du holder af at gøre og på nogle mennesker, som du holder af at være sammen med.
Du kan også prøve at se på hvornår du føler dig upopulær. Se på hvad der konkret sker. Er der måske et mønster, som du kan gøre noget ved?
Det kan være svært for mig at sige præcis, hvad du kan gøre ud fra dit brev.
Men det er VIGTIGT, at du ikke går alene rundt med dine tanker. Du skal tale om det med en, som du har tillid til.
Det vil være allerbedst, hvis du kan fortælle din mor og far det. Så kan I måske samme tale med skolen, da det er der, at du føler dig upopulær.
Det kan også være en voksen i din familie eller på din skole eller en skolepsykolog.
Det er godt at dele sine tanker og følelser med andre. Det gør det ofte lidt lettere, hvis du så kan se din situation lidt udefra og tale med nogen om det, der gør ondt.
Du kan også prøve at logge på vores ChatRådgivning i Cyberhus og snakke med en af vores rådgivere.
Her kan du tale med dem og få luft for dine tanker og få nogle gode ideer til, hvordan du kan få det bedre.
Du er også velkommen til at skrive til mig i brevkassen igen.
Mange varme hilsner
Loa