Unormal?
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej Cyberhus,
1. Jeg er 19 år gammel og stadig jomfru. Jeg har ingen kæreste og får det nok heller ikke lige foreløbigt... Er jeg unormal? Og hvor mange andre unge er stadig jomfru?
Vh. L

Svar:
Kære L
Du er slet ikke den eneste unge, der sidder med samme spørgsmål og tanker om, om det er unormalt at være jomfru når man er 19 år gammel. Jeg synes det er rigtig godt, at du skriver ind, nu det fylder hos dig!
Det er helt normalt og helt i orden at være jomfru selvom man er 19 år gammel. I Danmark er gennemsnitsalderen for hvornår man har sin seksuelle debut omkring de 16 år. Det betyder, at nogle har prøvet det før de bliver 16, men der er også nogle unge, der først oplever deres seksuelle debut senere. Det er der intet forkert i!
Det er meget forskelligt fra person til person hvornår man føler sig klar til at få en kæreste og til at have sex. Jeg kan godt forstå hvis du synes det kan være svært hvis dine veninder eller venner snakker om det og du ikke kan snakke med om det endnu, men jeg synes det er rigtig sejt, at du lytter til hvad du er klar til og ikke bare gør det fordi andre gør det. Selvom man kan føle man er den sidste jomfru på jorden, så er man det ikke. Der er rigtig mange ligesom dig, der ikke har prøvet at have sex endnu. Der er faktisk omkring 10 % der ikke har prøvet at have sex når de fylder 24 år.
Hvis du kunne tænke dig at læse lidt mere om den første gang, så er denne side rigtig god.
Jeg håber du kan bruge mit svar!
De bedste hilsner Astrid