Undskyld

brevkassespørgsmål

Undskyld

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej... Undskyld jeg skriver til jeres brevkasse, Jeg aner ikke hvorfor.. Men jeg har det bare så fucking dårligt, jeg har totalt mange selvmordsplaner, og hvis det bliver opdaget og jeg kommer til udpumpning, og for det der drop, så vil jeg bare hive det ud og stikke af, Hvis man bliver indlagt efter en overdosis, og hvis man bliver fundet efter en overdosis, og man ikke ønsker at blive behandlet for det, Kan man så godt bare lade hver eller kan man godt blive tvunget til det ??. Selvom jeg ikke ønsker at tænke på det, så er det bare noget jeg drømmer om, alt med hvordan det ville være at blive fundet igen, eller hvordan det ville være at være død... Hilsen M

Svar:

Hej M

Du behøver slet ikke at undskylde over for mig. I Cyberhus er det nemlig okay, hvis du synes livet er svært en gang imellem. Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig.

Jeg vil gerne starte med at besvare dit spørgmål, om du bliver tvunget til behandling hvis du bliver fundet efter en overdosis. Ja, det gør du, fordi både din familie og lægerne skal hjælpe og prøve at redde dit liv,også selvom du ikke vil have det.

En af grundene til at de skal gøre det, er faktisk at nogle af de unge mennesker der prøver at begå selvmord, gør det fordi de ikke kan se andre udveje. Ofte er det fordi de ikke har fået hjælp til at se andre løsninger, og derfor synes jeg det er rigtig godt at de får en chance til i livet.

Jeg kan godt læse, at tankerne om selvmord fylder rigtig meget for dig og du skriver, at du ikke ved hvorfor, men at du bare har det så fucking dårligt.

Jeg kan godt forstå at det er svært, når du har det dårligt inden i og ikke ved hvorfor. Derfor tror jeg også at selvmord og døden fylder rigtig meget. Måske er det den eneste løsning du kan se lige nu?

Men der er andre løsninger og en vej igennem smerten. Dem vil jeg gerne prøve at vise dig og måske kan det være starten til at du griber livet i stedet for døden.

Du har skrevet ind til mig og det synes jeg viser, at du har styrken og viljen til at finde ud af hvorfor du har det dårligt inden i. Jeg tror også at det er vigtigt, at du prøver at finde ud af det, fordi på den måde kan du gøre noget ved det, og så tror jeg du vil opleve at få det bedre inden i.

Det kan være meget svært at gøre alene og derfor har du brug for hjælp. Jeg synes det er meget vigtigt at du fortæller om hvordan du har det til andre voksne, fordi:

1. En smerte inden i kan blive mindre ved at komme ud af kroppen og det kan den gøre ved at sætte ord på det. Mange oplever faktisk en lettelse, første gang de gør det.

2. Du giver den eller de vokse du fortæller det til, en chance for at hjælpe dig. Måske tror du at ingen hverken kan eller vil hjælpe. Jeg tror du blive overrasket over hvor mange der gerne vil hjælpe dig, hvis du fortæller dem hvordan du har det.

3. Mange gange kan det være svært at forklare og som du skriver, så ved du ikke hvorfor. I en snak med en voksen, spørger den voksne måske om forskellige ting og på den måde sker der ofte det, at du langsomt kommer tættere og tættere på hvad det handler om. Det er ikke sikert det sker første gang, men måske anden gang eller tredie gang. Det er om om man snakker sig ind på problemet.

Jeg vil først foreslå dig at snakke med din mor og far, fordi det er ofte dem der er tættest på der bedst kan hjælpe.

Jeg vil helt konkret foreslå dig at skrive et brev, eller vise dem det du har skrevet til mig. Du kan også vise dem mit svar, på den måde kan det være nemmere at starte snakken op.

I dag, synes jeg det er vigtigt at du tager kontakt til en af de her to steder. Udover at det er vigtigt at du snakker/chatter med en voksen, så tror jeg også at de vil kunne vise dig, at der er andre løsninger og muligheder end selvmord.

1. Chatten i Cyberhus. Her kan du chatte anonymt med en voksen og sammen kan i prøve at finde flere ord på det der er svært og måske finde flere muligheder du kan bruge. Den åbner kl. 15.00

2. Livslinien. Her kan du ringe anonymt på 70 201201 alle dage mellem 11 og 23 og snakke med en voksen. De er rigtige gode til at snakke med unge som tænker på selvmord.

Du skal også vide at du altid kan skrive til mig igen..

Jeg håber du griber nogle af de muligheder jeg har vist dig her, fordi jeg mener du skal leve livet.

Venlig hilsen

Erroll