Uden personlighed.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Jeg skriver til jer fordi jeg ikke ved hvad jeg skal gøre. Jeg har aldrig kunne enes med min storebror, og det er blevet værre efter mine forældre blev skilt. Jeg har altid været lidt ustabil psykisk. Jeg går meget hurtigt ned, og har før haft problemer med cutting. Efter mine forældre blev skilt, har min bror og jeg skændes en del mere end normalt, og hver gang bliver jeg ekstremt trist og må kæmpe for at jeg ikke cutter, da jeg ikke vil have den vane tilbage. Jeg har før været til psykolog fordi jeg havde problemer, men det gik hurtigt over og hun erklærede mig normal. Jeg tænker tit om jeg ville have det bedst på psykisk, da jeg tit går helt psykisk ned og bare går rundt for mig selv i flere dage, nærmest uden personlighed. Går bare tavst rundt, uden udtryk i ansigtet og er uopmærksom. Jeg tænker at det kan ikke være normalt. Jeg ved at det er normalt at søskende skændes, men vi skændes om alt! At jeg har hue på, at jeg sidder i sofaen. Selv at jeg spiser majs! Alle ting der intet har med ham at gøre, og når jeg beder ham stoppe bliver det ved, og når det endelig stopper, ender jeg alene på mit værelse, grædende og snakker ikke i flere dage. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg snakker ikke med min far mere, da jeg ikke vil have noget med ham at gøre. Min bror er umulig at snakke problemer med, da han bare bliver hysterisk og min mors forslag er altid at jeg skal snakke med min bror eller min kontakt lærer, men at snakke med min kontaktlærer har aldrig rigtig hjulpet og jeg føler mig ikke tryg ved at tale med hende...

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, hvis det kan kan være svært for dig, når de ting du har gjort ikke har hjulpet dig. Det er aldrig rart at gå rundt og være så ked ked af det og jeg kan godt forstå du spørger hvad du skal gøre.
Først vil jeg sige, at jeg synes det er rigtig flot at du allerede selv har prøvet at gøre så meget for at få det bedre og stoppe din bror når han driller dig. Jeg synes også det er rigtig godt, at du ikke har lyst til at begynde at cutte igen.
Når du skriver, at du går rundt helt tavs og føler, at du ingen personlighed har, så synes jeg det lyder som om du stadig har ondt indeni. Så selvom psykologen siger at du ikke har brug for mere samtale, så tænker jeg faktisk at du har det. Jeg synes derfor det kunne være rigtig godt, hvis du kunne begynde til psykolog igen.
Når du har det svært med din bror, ville jeg også have forslået dig at snakke med ham eller din mor om det. Men du skriver at du allerede har gjort det uden det har hjulpet og det jeg selvfølgelig ked af at høre. Så når du allerede har prøvet at søge hjælp forskellige steder uden hjælp, så kan jeg ikke se at du har så mange andre muligheder end at prøve at få samtaler med din psykolog igen.
Jeg håber du har mod på at kontakte din psykolog igen, så du kan få snakket med en voksen om alle de tanker du har. Det kan være svært at skulle gå med det alene, så derfor synes jeg det er vigtigt du får dem delt.
De bedste hilsner Sine