Ud af Pige-bande
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej CB
Jeg har været med i en pige-bande, men ville ikke mere. Jeg kunne ikke klare at gøre forkerte og ulovlige ting, og jeg bryder mig ikke om, at gøre andre kede af det. Men jeg kan ikke få lov at slippe det helt for de andre piger i gruppen. De har banket mig, trampet på mig, sparket mig, skodet cigaretter på mig etc., til jeg næsten var bevidstløs. De truer også med at gøre grimme ting ved min familie, især min lillebror på 10 år... Jeg kan næsten ikke klare presset mere, og jeg er begyndt at skære i mig selv i det skjulte... Jeg vil bare gerne ud af alt det her og have et normalt liv....
Hvad skal jeg gøre...?

Svar:
Hej du,
Først og fremmest vil jeg sige, at det er et rigtig flot og modigt valg du har truffet om at du vil ud af banden og ændre dit liv. Det lyder til, at I har lavet nogle ting, som er  forkerte og jeg kan sagtens forstå at du ikke vil det mere. Det er selvfølgelig ikke i orden at du har været med til at gøre ting, der er ulovlige og forkerte, men jeg synes det er rigtig flot og sejt af dig at du siger stop og har et ønske om at ville ud af det. Alle mennesker træffer nogle forkerte valg i deres liv, men hvad der er vigtigt er hvad man gør for at rette op på det bagefter. Sagt på en anden måde, så begår vi alle fejl, men det afgørende er om vi lærer noget af dem. Jeg synes det lyder til at du helt bestemt har lært noget af dine fejl og det er rigtig sejt!
Jeg kan godt forstå, at du er bange. Det lyder rigtig voldsomt den måde de andre piger behandler dig på. Alle der har været udsat for den slags ville være bange. Når man bliver truet med at det vil gå ud over ens familie, så kan man ikke lade være med andet end at tænke en ekstra gang over hvad man er i gang med. Jeg kan godt forstå du ikke kan klare presset mere. Jeg synes det er så sejt at du har et ønske om at komme ud af det her og det er så godt at du beder om hjælp! Jeg er sikker på at det vil lykkes for dig! Du har fortjent at komme ud og få et normalt liv uden at være bange for hvad der sker med dig og din familie.
Du spørger i dit brev, hvad du skal gøre for at komme ud af det? Jeg tror en god start vil være at snakke med dine forældre om det. Grunden til at jeg skriver dine forældre er, at det kan være godt at snakke med nogle voksne, som er omkring en, som kan hjælpe og beskytte en. Det er også vigtigt at de får at vide hvad der foregår lige nu. De kan meget bedre hjælpe dig, hvis de ved hvad der sker. Jeg tænker det er vigtigt at du vælger en voksen, som kan støtte dig i at komme ud. En som kan hjælpe dig til at sige fra over for de andre piger og samtidig passe på dig og din lillebror, så der ikke sker jer noget. Det er vigtigt at få fortalt nogle omkring en hvordan man har det lige nu og at man har brug for hjælp til at komme ud af banden. Når man går med alt det her selv så kan det føles som om alting bliver for meget, og sådan som jeg læser dit brev, så er det måske sådan du har det? Jeg tror du vil opleve det som en lettelse at få sagt det til en voksen, som kan dele byrden, altså frygten og "kampen", med dig, så du ikke skal klare det hele selv. Jeg ved godt, at det kan være rigtig svært at skulle fortælle en voksen om alt det her, men jeg er sikker på at det er den bedste vej ud af banden. Hvis du synes det kunne være en hjælp, kan du evt. vise dem dit brev her. I det brev beskriver du rigtig fint og præcist hvordan du har det og hvad dine tanker er fyldt af. Nogle synes det er nemmere at fortælle noget svært gennem skrift.
Jeg vil også fortælle dig at du altid er velkommen til at logge dig på vores 1-1chat, hvor man kan chatte med en voksen rådgiver om hvordan man har det. Måske kunne det være en hjælp til at få snakket med en voksen om det, og måske kan I sammen finde en god måde at få sagt det til dine forældre. Det kan også være I sammen kan finde på nogle ting, der kan hjælpe dig videre. Du kan finde chatten her.
Jeg håber du kan bruge mit svar!
De bedste hilsner,
Astrid