Ubehagelig følelse indeni
brevkassespørgsmål af
Mille
17 år
Kære Brevkasse,
Jeg har måske et lidt atypisk spørgsmål og ved ikke, om det er det rigtige sted at spørge. Men her kommer det:
Jeg får til tider (måske et par gange om ugen) en mærkelig følelse i min krop. Det føles som om, at der er gang i min krop indvendig - altså at den "skriger" og bevæger sig hurtigt. Det føles faktisk lidt ligesom min krop simrer, hvis det giver mening. Uden på sidder jeg dog stille, men jeg kan virkelig slet ikke finde ro invdendig.
Jeg har tænkt en del over, hvad der kunne påvirke mig og få mig til at gøre dette - tror eventuelt at kan have noget med angst el. stress at gøre, men jeg er ikke sikker. Ved I, hvad der eventuelt kunne hjælpe med at komme det til livs?
På forhånd, tak!

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå, at du har tænkt nærmere over, at du får den her mærkelige følelse i kroppen, da du fortæller at det sker et par gange om ugen og at det samtidigt lyder som om, at du ikke kan forstå hvorfor du får det sådan. Jeg vil til en start sige at jeg desværre ikke kan give dig et præcist svar på, hvad det er der sker, men jeg vil prøve at komme med mine tanker om din situation.
Du skriver, at det er som om, at din krop simrer eller skriger indvendigt, og det lyder til, at du har en indre uro i din krop, selvom at du fortæller, at du er helt rolig udenpå. Du fortæller også, at du typisk får det sådan her et par gange i ugen og jeg tænker på, om det er i nogle bestemte situationer du kan få det sådan? Er det fx når du er sammen med andre, måske nogle helt bestemte? Eller er det mest når du er alene? Er det om aftenen når du skal sove, midt på dagen eller er der et andet bestemt tidspunkt, hvor du typisk vil kunne få den her følelse i kroppen? Ved at blive klogere på hvornår og i forbindelse med hvad at du får det sådan, kan det måske blive lettere for dig selv at forstå hvorfor du får det sådan.
Du nævner selv om det kan have noget med angst eller stress at gøre, og det kan være rigtig svært for mig at svare på. Det du beskriver kan godt være kropsfornemmelser, der fx kan opstå i forbindelse med angst, men det er ikke til at vide, om det er sådan det er for dig. Men når nu du selv har spekuleret over det, tænker jeg på om du ofte føler dig bange, om der er noget du går og bekymrer dig meget over? Eller om du fx har rigtig travlt, og har brug for at få mere ro ind i din hverdag? Jeg tænker også på, om du har nogle omkring dig, som du kan dele dine tanker og følelser med? De fleste mennesker kan få det svært nogle gange, og jeg ved selvfølgelig ikke hvordan du går og har det, udover at du fortæller om den her mærkelige følelse i din krop. Men hvis du oplever at det er noget der generer dig meget eller gør dig bekymret, tænker jeg at det kan være en rigtig god ide at dele det der sker hos dig med et andet menneske. Tit kan det nemlig være en lettelse at snakke med en man har tæt på sig, om det der fylder, og når du skriver i din overskrift at det er en ubehagelig følelse indeni, tænker jeg det kan være vigtigt at få snakket om.
Derudover tænker jeg, om der er noget bestemt du har oplevet, som hælper dig når du får det sådan her, hvordan plejer det at stoppe igen? Kan det fx hjælpe at tage et varmt bad, høre noget musik, læse en bog eller prøve at trække vejret rigtig dybt 10 gange? hvis du ligesom jeg skrev tidligere, får en større forståelse af hvornår og hvorfor at du får det sådan her, kan du måske også finde ud af hvordan du kan hjælpe dig selv bedst muligt i situationen.
Jeg håber at du kunne bruge mine tanker, og at du får snakket med nogle om hvordan du går og har det. Hvis det fortsætter med de mærkelige kropsfornemmelser og du fx synes at det bliver oftere og det generer dig, kan det også være du skal overveje at tage til lægen. Husk du også er velkommen til at skrive her igen, også i vores 1-1 chatrådgivning, hvor du kan snakke om lige det du har brug for.
Bedste hilsner
Annika