Træt af skolen
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej! Jeg er en pige, som går i 3.g i gymnasiet. Jeg er mega træt af skolen og gider virkelig ikke mere. Mine karakterer er dårlige, fordi jeg ikke tager mig sammen. Jeg føler at jeg går rundt med en hovedpine hele tiden. Lige nu tænker jeg på at droppe ud, da jeg overhovedet ikke kan klare presset mere. Men på den anden side er jeg snart færdig - og jeg har et gennemsnit til den uddannelse jeg vil have. Alting flyver rundt i hovedet på mig. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre? Jeg føler ikke rigtig at jeg kan snakke med min mor - Hun var så stolt over at jeg sidste år havde en fantastisk højt gennemsnit. Jeg kan ikke fortælle hende, at jeg virkelig ikke kan klare mere. Det er bare træls. Men måske skal jeg bare overleve den sidste tid - der er jo kun 5 måneder tilbage (udover eksamen).?? Hjælp mig :(

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt se det ikke er nemt, når du er blevet så træt af skolen i denne sidste tid, hvor det virkelig gælder før eksamen. Derfor er jeg så glad for at du har højt nok snit til at komme ind på den uddannelse du ønsker dig - for det er jo i virkeligheden det vigtigste, synes jeg!
Selvfølgelig er det da fedt at få de helt høje karakterer, men det kan altså også godt blive et frygteligt stort pres at føle, at kun de højeste karakterer er gode nok. - Så det kan sagtens give hovedpine.
Du skriver at det er svært at tale med din mor om at du ikke kan klare presset længere. Det lyder lidt som du er bange for at skuffe hende? og at du er bange for at din mor kun vil være tilfreds med dig hvis du får meget høje karakterer .... er det sådan?
Jeg synes jo at en mors rolle er at være en støtte for sit barn - og især når noget er svært. Heldigvis falder de fleste mødre da også naturligt ind i denne rolle - så jeg tænker lidt på at det gør din mor måske også, men at hun nok ikke rigtig klar over hvor svært du har det lige nu og at du har brug for hendes støtte og hjælp? Det synes jeg hun skal vide - og også den del med at du er bange for at skuffe hende. Jeg håber og tror at hun vil reagere med at fortælle dig at hun er stolt af dig selvom du ikke får de høje karakterer og at hun vil støtte dig i at få det til at fungere her i den sidste op til eksamen, så du kan bevare det snit som gør at du kan komme ind på den uddannelse du gerne vil have og at det er målet.
Held og lykke med det !
Du er også velkommen i chatrådgivningen her på Cyberhus som har åben mandag til torsdag 14.00 - 19.00. Her kan du chatte anonymt med en voksen og måske kunne det også være rart for dig.
Kærlig hilsen Denise