trykhed
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej Cyberhus. Jeg sidder endnu en gang alene på mit værelse. Mit spørgsmål er om trykhed så vil gerne lige uddybe lidt først! .. Der hjemme føler jeg mig ikke tryk, mine forældre skælder mig altid ud, jeg gør ingenting rigtigt i deres øjne og er aldrig god nok, føler ikke at jeg høre til derhjemme. lige pt. går jeg på efterskole, og her føler jeg mig rigtig rigtig tit ensom selvom der er mennekser omkring mig konstant?! Det er vildt frustrerende! .. Har dog en dejlig kæreste og et par gode veninder her nede. Men stadig passer jeg ikke ind? Jeg har været deprimeret og lider stadig lidt under min depression, så det hele føles også bare meget værre. Så jeg vil bare gerne spørger hvordan jeg kan komme ud over det hele? Det er kun i min kærestes arme jeg føler mig helt tryk for ved han kan passe på mig og holde en hånd over mig så jeg ikke bryder sammen igen. Vil bare så gerne vide hvordan jeg kan blive tryk og hvordan jeg måske kan passe mere ind? For gider ikke gå med en facade længere har jeg gjort så længe, og det er for meget nu.. Kan snart ikke mere, er så bange for at ryge ind i de gamle depression!? Og ved ikke hvad jeg skal gøre, er totalt ude af den! Håber I kan hjælpe mig, for ved snart ikke hvad jeg selv skal gøre.

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå hvis det kan være frustrerende at føle sig ensom, når der er mange mennesker omkring dig hele tiden. Det kan godt være lidt svært, når man ikke lige føler man passer ind. Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig, ud fra de ting du beskriver i dit brev.
Når du skriver at du ikke føler dig tryg, så tror jeg det har noget at gøre med at du ikke har det så godt derhjemme. Hvis du har det svært derhjemme, kan det godt fylde i dine tanker, når du er på efterskolen også. Hvis du går med mange tanker indeni, så er det også meget naturligt at du komme til at føle sig endnu mere ensom, når der er mange mennesker omkring dig. Jo flere mennesker der er omkring en, jo mere kan man godt føle sig ensom, hvis ikke man passer ind.
Det er svært for mig præcist at sige, hvorfor du ikke passer ind. Men jeg tænker at det godt have noget at gøre med, at du måske føler dig anderledes, fordi du har det svært med dine forældre eller at du har haft en depression. Måske er det noget du føler du skal skjule for andre?
Hvis du gerne vil passe ind og føle dig mere tryg, så tror jeg det vil være godt, hvis du kunne snakke med nogen flere om, hvordan du faktisk har det. Jeg tænker også på, om lærerne på efterskolen ved noget om at du har haft en depression? Hvis ikke du har fortalt det til en af dine lærer, så tror jeg det vil være rigtig godt, hvid du gjorde det.
Hvis du føler at du har en facade på, så tror jeg også det vil hjælpe dig, hvis du fortalte flere om, hvordan du har det. Hvis man går med sine tanker og følelser alene, kan man godt komme til at føle sig endnu mere alene og anderledes. Når man for sat ord på sine tanker og følelser overfor andre, kan det også hjælpe dig til, ikke at ryge ud i en depression igen. Så jeg håber du har mod på at dele dine tanker både med en lærer, eller anden voksen du har et godt forhold til, og bryde din facade mere overfor de mennesker du er sammen med.
De bedste hilsner Sine