Tror min søster overvejer selvmord...

brevkassespørgsmål

Tror min søster overvejer selvmord...

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Jeg har en tvillingesøster, som er et af de eneste mennesker jeg kan sige jeg holder rigtigt af. Men på det sidste har hun bare været helt anderledes.. Ved ikke hvordan jeg skal forklare det.. Hun er meget indelukket. Og jeg kan ikke se hvorfor? Vores forældre blev skilt for to år siden, og har taget hård på os begge. Som jeg ved, har hun et godt forhold til vore forældre. Hun er god i skolen og er den der 'everyone likes' type. Foran andre virker hun så glad, at ingen bemærker det. Men jeg har boet med hende hele mit liv, og jeg kan mærke at der er noget galt. Vis min søster blev taget fra mig vil min verden falde samme!

Svar:

Hejsa

Det må være rigtig svært for dig at mærke, at din tvillingesøster som du holder så meget af og er så tæt på, har det skidt. - Også fordi du ikke helt ved hvad problemet er! Jeg går ud fra at du har forsøgt at spørge hende ?, men at du bare ikke rigtig har fået et svar fra hende der forklarer det.

Det kan godt tænkes at din søster ikke rigtig selv er klar over hvad der plager hende. Nogle gange kan man godt føle sig "trykket" af noget, uden man helt kan sætte ord på hvad det handler om. Man mærker måske bare at humøret ikke er godt indvendigt, men forsøger at lade som ingenting overfor andre, fordi det netop er svært at forklare og man ikke vil virke "mærkelig". Jeg kan godt forstå at skilsmissen har taget hårdt på jer begge to, fordi der er så mange følelser indblandet for både børn og forældre i en skilsmisse - og de fleste børn ønsker at deres forældre er sammen. Når familien så splittes kan man godt få en følese af en slags sorg indeni, som gør ondt. Måske er det sådan din søster har det, men det ved vi jo som sagt ikke helt.

Så jeg vil råde dig til at begynde at fortælle din søster om hvordan du selv har det. Fordi I kender helt sikkert hinanden rigtig godt som tvillingesøstre og har sikkert nogle af de samme følelser omkring skilsmissen og også om andre ting i livet, fordi I kommer fra samme familie og har oplevet nogle ens ting. Så hvis du begynder at fortælle om dig selv og om hvordan du har det til din søster, så kan det være hun genkender og opdager nogle af de følelser du fortæller om fra sig selv og så begynder at dele mere med dig. Så det synes jeg du skal prøve.

Udover det, kunne chatten her i Cyberhus være en mulighed, hvis du har brug for at snakke lidt mere om din søster og hvordan I har det med skilsmissen. Jeg sidder også med en fornemmelse af, at du måske heller ikke har det så nemt. Du skriver at din søster er et af de eneste mennesker du rigtig holder af. Hvordan kan det mon være ??. Det får mig til at tænke at du måske også selv  har det ret dårligt ?. Jeg undrer mig også over at du bruger ordet selvmord ?, fordi som jeg forstår det, har din søster ikke nævnt noget om at hun tænker på selvmord?.

Derfor bliver jeg også lidt bekymret for dig  -  og måske kunne du også bruge chatten til det..:)

Kærlige tanker fra Denise