Tror jeg har en drepression..
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Goddag.
Jeg tror jeg har en depression.
Jeg har svært ved at sove, være rolig og koncentrerer mig. Det er så frusterende. Jeg er blevet mobbet i flere år og har skiftet skole. Føler mig tit ensom, selvom min familie er rund om mig. Jeg har et par venner, men er ikke sikker på de er rigtige venner. Er så forvirret over alting. Jeg ser ikke min far. Mine søskende og jeg har hver sin far og det hele bobler og koger i mit hovede. Jeg har tit selvmordstanker og har skåret i mig selv en gang før.. Overvejer at prøve igen, men vil ikke være/blive afhængig af det.
(Har taget en test på nettet om depression og svarede hundrede procent ærligt. Og den viste at jeg havde en svær depression.)

Svar:
Hej med dig,
Hvor er det godt at du skriver ind, hvis du er i tvivl om du kunne have en depression! Det kræver noget overskud og styrke at gøre det. Du er sej!
Det lyder til at der er sket mange ting i dit liv og at der er mange tanker og følelser, som gør det svært at have det som du beskriver du har det i dit brev! Det er vigtigt at tage de symptomer du beskriver seriøst, ligesom det også lyder til at du gør. Det er svært for mig at vurdere ud fra dit brev alene om det er en depression du har eller ej, men uanset hvad så lyder det til at du har brug for hjælp til at få det bedre! Jeg håber du kan bruge mine råd til at få taget mod til dig til at få bedt om hjælp. Det har du fortjent!
Du skriver i dit brev, at du har taget en test på nettet. Jeg kan sagtens forstå at du gerne vil undersøge hvad der kan være på spil og om du måske fejler noget, men jeg synes altid man skal passe på med at tage for mange tests og læse for meget om symptomer på nettet, da de ikke altid giver et fuldstændigt rammende og nuanceret billede af ens situation. Med det mener jeg, at sådan nogle test eller beskrivelser af forskellige sygdomme/lidelser på nettet er lavet sådan at de ikke kan skelne mellem de ting man oplever som er helt normale og de ting man oplever, som kunne være tegn på depression. Derfor skal man også passe på med at drage for faste konklusioner på baggrund af sådan nogle tests alene. Grunden til at jeg skriver det her er, at nogle kan blive meget bekymrede fordi at de på nettet finder ud af at de fejler forskellige ting, eller har tegn på alverdens lidelser, men det betyder ikke altid at man faktisk fejler noget i virkeligheden. Når det så er sagt, så kan jeg dog godt forstå, at du bliver bekymret når testen fortalte dig at du har tegn på svær depression. Uanset om det er depression eller ej, så synes jeg det lyder til at du har brug for at få snakket med nogle om det, som kan hjælpe dig til at få det bedre! Jeg synes det er rigtig godt, at du tager dine tanker og følelser alvorligt. Du lyder til at være en rigtig sød og reflekteret pige, som godt tør mærke efter hvordan hun egentlig har det. Det er rigtig sejt gået af dig. Måske har du ikke engang tænkt over at det er noget du gør som en aktiv handling, men det er faktisk svært for nogle at give sig tid og plads til at mærke efter.
I forhold til det du skriver om selvskade, så synes jeg det er SÅ SEJT at du kæmper imod trangen selvom den er der. Du har nemlig helt ret i at man hurtig kan blive afhængig af det, men det løser ikke dine problemer. Hvor er det bare super flot gået at du lader være!
Du fortæller også, at du tit har selvmordstanker. Det kan være rigtig skræmmende at have sådan nogle tunge tanker. Langt de fleste mennesker oplever på et tidspunkt i deres liv at stå i situationer eller perioder i deres liv hvor de ikke kan klare situationen alene. Det er helt normalt at man kan have det sådan engang i mellem. Derfor bliver det også så vigtigt at vi kan snakke med hinanden, også om de svære og tunge ting.
Jeg vil fortælle dig om en side der hedder livslinjen.dk. Måske kender du allerede til den? Der kan man snakke med voksne rådgivere, som ved præcis hvad man snakker om når man fortæller man har selvmordstanker. De bliver ikke bange hvis man fortæller dem om selvmordstanker, men lytter og snakker med en om dem. Jeg fortæller dig om livslinjen.dk, fordi det måske kunne være noget for dig, hvis du på et tidspunkt ikke føler du kan være alene med tankerne mere. De har telefonrådgivning alle årets dage fra kl. 11 om formiddagen til kl. 04 om natten, på telefon 70 201 201.
Du skriver ikke om du har snakket om det med nogle i din familie eller nogle venner? Jeg synes det kunne være en rigtig god ide at få fortalt en anden om dine tanker og følelser. Det er ikke nemt at gå med så tunge tanker alene. Det er vigtigt at man får fortalt andre om det, så man har nogle at støtte sig til og nogle at spørge til råds. Det kan man ikke selv. Jeg ved godt, at det er svært at få det sagt, men jeg kan ud fra dit brev se at du er en stærk og sej pige og jeg er ikke i tvivl om at du har hvad der skal til for at få det sagt!
Der er mange måder man kan få det fortalt på. Nogle kan bedst lide at sige det højt, mens andre foretrækker at skrive det ned på et stykke papir eller i en sms. Jeg synes du skal mærke efter hvad du har det bedst med. Det vigtigste er at du får det gjort. Du kan også starte med at skrive det ned og så øve dig på at sige det højt for dig selv inden du siger det til en anden.
Hvis du ikke i første omgang har mod på at fortælle det til en ansigt til ansigt, så er du også altid velkommen på vores 1-1chat, hvor du kan snakke med en voksen rådgiver om det, der fylder hos dig. Det kan også være en god øvelse i at sætte ord på det der er svært. Måske bliver det nemmere at snakke om det, hvis man gør det nogle gange og øver sig på det? Du kan finde chatten her.
Jeg håber du får hjælp til at få det bedre!
Med venlig hilsen,
Astrid