Tror jeg har brug for hjælp
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus, som I kan læse på overskriften har jeg et problem som jeg tror jeg skal have hjælp til... Jeg har skrevet ind til jer om et problem/spørgsmål som er tæt det samme som det her, det her er bare ude i ekstramer. Jeg har skrevet her ind til med hensyn til selvmord, cutting, vægt og at jeg kommer til at miste en rigtig god lærer. Jeres svar har hulpet mig rigtig meget, men kun i starten, og så prøver jeg at læse dem igen, men den samme tanke/løsning bliver ved med at komme frem i mit hoved. Jeg vil meget gerne tabe mig, min vægt har vist rykket sig lidt, fra sidst jeg skrev her ind. Den ligger nu på 56kg og min højde er stadig 170-172.
Men den tanke som jeg skriver ind til jer med, er en tanke om hvordan jeg kan tabe mig. Jeg har tænkt mig at have poser inde på mit værelse til at smide aftensmad og andre mad ting i. For at min mor ikke skal ligge mærke til at jeg har tænkt mig kun at spise hver anden dag, bliver jeg nød til at have poserr som jeg kan smide maden ned i, og så bag after smide den ud. Samtidig med at jeg kun vil spise hver anden dag, har jeg også tænkt mig at cykle en tur på i alt 13½ km 5 gange om ugen, og så håber jeg, at jeg kan tabe mig. Men inde på alle de sider jeg har læst på og min "sunde fornuft (denn kan jeg vel ikke rigtig have, når sådan en tanke dukker op, og sætter sig fast) er det en start på en spiseforstyrrelse. jeg vil ikke have en spiseforstyrrelse, jeg vil bare gerne tabe mig.
Håber i måske kan have en måde jeg kan komme over det... Kan ikke rigtig tale med nogle om det, og ved heller ikke rigtig om jeg har lyst til at tale med nogle om det.

Svar:
Hej du
Du skriver herind med nogle tanker, som fylder hos dig, og først har jeg lyst til at rose dig for at fortælle om dem. Det er ikke så nemt, som man lige skulle tro, at skrive herind og stille spørgsmål om noget, som er sårbart og svært.
Du står i en situation, hvor du har tanker om at tabe dig. Det virker som om, du har en del tanker om, hvordan, og så er du bekymret for, om du har en spiseforstyrrelse. Det er sådan, at der er forskel på, om man har tanker om at spise mindre og så at gøre noget ved det, så om du har en spiseforstyrrelse kan jeg desværre ikke fortælle dig. Men det lyder som om, du har nogle tanker, som ikke er sunde for dig i længden. Jeg tænker, at der må være en grund til, at du tænker sådan som du gør. For folk med spiseforstyrrelser er der ofte noget, som er svært at håndtere, og som resulterer i, at de føler et behov for at have kontrollen over noget. Det bliver så maden, som de prøver at kontrollere. Der er måske noget indeni dig, som er svært at rumme - nogle følelser eller tanker? Måske er du blevet drillet med din vægt førhen? Hvad end, det er, som fylder indeni, så vil det være godt for dig at få arbejdet med det og talt det igennem med nogen, som kan hjælpe dig.
Du skriver, at du ikke ved, om du har lyst til at tale med nogen - og det er fuldstændig forståeligt, at det kan være svært. Jeg vil dog alligevel kraftigt anbefale dig at fortælle det til din mor, så I sammen kan finde en god hjælp til dig. Hvis du er nervøs for at snakke med hende, så kan du overveje at printe dit brev her ud og give hende det - der står dine tanker nemlig rigtig fint beskrevet. Du kan også sende hende en sms eller sige det, imens I går en tur, så du ikke skal kigge direkte på hende. Men gør dig selv en kæmpestor tjeneste og sig det til hende, så du har én, som kan bære de tunge tanker sammen med dig. Når du tænker så meget på at tabe dig, så kan det gå hen og blive usundt for dig. Så jo før, du får snakket med en psykolog eller terapeut, jo hurtigere kan du komme ovenpå igen. Det fortjener du.
Rigtig meget held og lykke med det hele. Jeg krydser fingre for, at du får fundet en støtte og får noget hjælp, så du kan komme ovenpå igen. Det kan nemlig lade sig gøre, og du er en sej pige, så du kan kæmpe imod de tanker, som siger, at du skal lade være med at spise. Vis dem, hvem der bestemmer. Hvis modet svigter en dag, så er du velkommen i vores chat, hvor du kan få læsset af og få nogle råd.
De bedste hilsner fra Mai