Troede min plads den var her.
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Jeg kan ikke fatte de store spørgsmål mere. Jeg kan ikke engang længere forstå de små mere. Mit spørgsmål kender jeg allerede svaret på. Og jeg ved hvad jeg skal gøre. Men nu er det alt sammen kommet op i et. Det nu afgørelsen skal træffes. Mig. Jeg vil ikke forklare en masse, jeg vil faktisk ikke engang spørge om noget. Dig på den anden side, har fået jobbet at lege Gud som skal rådgive mig, uden at gøre noget ligesom i virkelighedens lege. For nu er det alt sket, alt kommet til sidste ende. Afgørelsen. Som er min egen. Yep selvfølgelig er jeg selvmorderisk. Der ingen spørgsmål eller svar der. Og hvem er jo ikke? Alle fortiden kan jo beklage sig, give andre skylden, sige ham og ham er træls, ham og ham får mig til at tage på, ham og hende har jeg mistet, dem og mig giver mig problemer og bla bla bla - bum så kommer depressionerne. Depressionerne kan ødelægge liv. Hvis ikke hinandens liv. Alle dør. Alle skal dø. Nu er det min tur. Livets valgte. Ikke gud.. ikke min gud

Svar:
Hej du!
Jeg er glad for, at du har valgt at skrive til brevkassen – for det virker som om, at du lige nu oplever det hele som håbløst… faktisk så håbløst, at du ser selvmord som eneste løsning på problemerne. MEN du bliver nødt til at have tillid til mig, når jeg siger til dig, at der findes ANDRE og BEDRE løsninger på den situation du står i lige nu.
Du skriver ikke så meget om, hvad det er der gør, at du nu tænker på selvmord. Du skriver lidt om at have det svært med andre, have mistet nogen, tage på i vægt og andre ting som kan medføre depression. Betyder det måske at du lider af en depression??
Når man lider af depression kan det hele nemt komme til at virke håbløst - bl.a.  fordi en depression kan dræne dig for energi, og man kan have svært ved at overskue selv de mindste ting. Og det er når det hele virker så uoverskueligt, at selvmordstankerne kan opstå. Men du kan få hjælp – både til at bekæmpe en mulig depression og dine selvmordstanker. Og det er vigtigt, at du får hjælp!!
Jeg er ikke gud – og jeg prøver heller ikke at lege gud. Men jeg vil bede dig om at gøre én ting mere før du beslutter dig for om livet er værd at leve eller ej…..for du skylder dig selv, at afprøve alle muligheder for at få hjælp. Du skal derfor ringe til din læge i morgen og fortælle ham/hende, at du går selvmordstanker. Lægen har så mulighed for bl.a. at henvise dig til Center for selvmordsforebyggelse, som kan hjælpe dig med at få det bedre. Jeg ved godt, at det kan virke uoverskueligt lige nu – men det er vigtigt, at du i morgen ringer til din læge og enten snakker med ham/hende i telefonen eller får en tid! Du skylder dig selv, at gøre endnu et forsøg på at få hjælp. Hvis du har svært ved at finde ud af, hvad du skal sige til lægen, så kan du printe dit spørgsmål og mit svar og vise det til lægen.
Du kan også kontakte livslinien.dk på tlf. 70 201 201 hver dag mellem kl. 11-23 – her har de stor erfaring i at snakke med mennesker med selvmordstanker. Hvis dine selvmordstanker bliver voldsomme og du bliver bange for at gøre skade på dig selv, så kan du altid ringe til psykiatrisk rådgivningssituation på tlf. 78 470 470 som har døgnåben. Her vil personalet kunne give dig råd og vejledning. HUSK: det er stadigvæk vigtigt, at du kontakter din læge!
Jeg håber, at du vil tage imod mit råd og kontakte din læge – for du fortjener hjælp, så du igen kan få mod på livet!
Grib chancen for livet og pas godt på dig selv.
De bedste tanker
Marianne