Trist

brevkassespørgsmål

Trist

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej. Jeg har det ikke så godt hvor jeg bor. Jeg spiller meget computer sammen med mine kammerater. Mine forældre syntes dog ikke at jeg kan finde ud af andet end det. Jeg spiller håndbold. Jeg har spillet fodbold før men jeg mistede interressen for det. Jeg får virkelig lyst til at flytte fra min familie. De lader mig ikke bruge internettet fordi at de siger at jeg bruger det for meget. Men det er jo en slags hobby. Alle mine venner spiller. Mine forældre siger at vi skal gå ud og spille fodbold eller noget. De råber altid, og man vil bare væk herfra, men stadig gå i samme skole. Hvis ikke får jeg selvmordstanker.

Svar:

Hej med dig

Det er helt normalt, at man er træt af sine forældre, når man er i din alder. Når man er 14 år som dig, udvikler man sig meget, og man begynder måske, at ville bestemme lidt mere over sig selv og sit liv end tidligere. Det er også noget, som dine forældre skal vænne sig til, og det kan godt tage tid.

Samtidig forstår jeg godt, hvis du er træt af, der bliver råbt meget hjemme hos dig. Derfor synes jeg du skal sige det til dine forældre på et tidspunkt, hvor der er god tid, og hvor det kunne virke naturligt. Det kan være I på det sidste er gået lidt skævt af hinanden, så derfor tror jeg det er en god ide, I får snakket sammen. For at I alle får det bedste ud af samtalen og hinanden, er det vigtigt, at I ikke anklager hinanden og ryger op i en spids. Jeg tror derimod du får den bedste snak med dine forældre, hvis du siger de ting du er utilfreds med på en ordenlig måde. Kritik tages ofte bedst imod, hvis man I samme forbindelse fortæller ting man er glad for hos personen eller glad for noget som personen gør for en.

Samtidig tror jeg, at dine forældre vil dig det bedste, og at de siger du skal udenfor, fordi de ved det er sundt med frisk luft. Men igen hvis du gerne vil have dem til at forstå, hvor vigtigt det er for dig at du må bruge internettet til at spille på, kan en snak være løsningen. Her kan du fortælle dem, at det betyder meget for dig, og at du jo også dyrker håndbold ved siden af, hvor du er social og får rørt dig.

Jeg håber du kunne bruge svaret til noget!

Venlig hilsen Maria

MariaFPs billede
Maria har svaret på dette spørgsmål