Trafikuheld
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Cyberhus
For godt en måned siden fik jeg kørekort. Alt var perfekt og gik som det skulle. For lige godt en uge siden kørte jeg galt. Jeg kom i et sving, og pludselig var der en modkørende, så jeg kom lidt for langt ud i min side af vejen, da jeg ville undvige. Der for røg jeg ud over. Der skete heldigvis ikke noget med mig eller andre - men bilen blev totalt smadret. Det kunne have gået helt galt. Jeg føler, at jeg er bange for at køre bil nu. Jeg kan sagtens køre i min by osv. men lige så snart, jeg skal på en "større tur" bliver jeg enormt nervøs. Der var ikke de der "streger" i kanten af vejen, da jeg kørte galt, og derfor kan jeg ikke lide at køre på veje uden dem mere. Jeg bliver mildest talt nervøs, hver gang jeg er ude at køre og der bare kommer en modkørende! Fordi jeg simpelthen er bange for, at jeg igen vil få en sådan en panikreaktion og køre længere ud til siden. Hvad der førhen var det nemmest i verden; at køre på landevejen hvor der selvfølgelig var modkørende, er pludselig blevet det, jeg frygter allermest. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal komme videre fra mit uheld, men jeg føler mig alt for usikker - selvom jeg VED inderst inde, at jeg sagtens kan køre bil, og at jeg bare har været ude for en ubehaglig oplevelse. Har I gode råd til, hvordan jeg skal komme i gang med at køre igen uden at være nervøs?

Svar:
Kære dig
Jeg kan godt forstå, at du er både bange og nervøs for at køre bil, efter den voldsomme oplevelse du har haft. Sådanne oplevelser sætter sig i kroppen, og kan være utrolig svære at ryste af sig, fordi du bærer en erfaring med dig, som ikke er særlig god. Det lyder rigtig ubehageligt med traffikuheldet, og hvor er det godt, at der trods alt ikke skete dig noget. Som du også selv siger, lyder det til, at det kunne være endt meget værre. Heldigvis gjorde det ikke det - men nu sidder du med en nervøsitet i kroppen omkring at skulle køre større ture, og det er helt forståeligt.
Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis du fortsætter med at køre bil - også selvom at du (helt naturligt) vil være nervøs. Der skal mange positive erfaringer til at "opveje" en negativ, og derfor tænker jeg, at jo mere du kører, og jo flere positive oplevelser du får med det, jo nemmere vil det også blive på sigt. Det er helt naturligt, at du er bange for at køre bil nu. Du skriver, at du sagtens kan køre i din by - det tænker jeg er rigtig godt! Så hvis du kan fortsætte med at køre i din by og så indimellem køre en tur i større byer. Også selvom det formentlig vil være ubehageligt. Det kan også være, at når du tager de ture, hvor du ved, at du er/bliver usikker og utryg, at du skal tage en ven med. Måske især her i starten, indtil du er mere tryg ved det. Med en ven ved din side kan han være et ekstra par øjne i trafikken - og hvis du oplever, at det bliver meget ubehageligt, har han mulighed for at tage over. Jeg tænker dog, at det er helt naturligt, at det er ubehageligt, så prøv at gennemføre turen(e), hvis du kan.
Jeg tænker, at din reaktion er helt naturlig, og jeg tror, at du på sigt kan komme til at køre bil igen, hvor du oplever det trygt og føler dig sikker i trafikken. Du skal nok være indstillet på, at det godt kan tage lidt tid, men jeg tror, at du vil opleve, at det vil blive nemmere med tiden, hvis du fortsætter med at køre.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar - rigtig meget held og lykke med det!
De bedste hilsener,
Pernille