Træt af kærlighed og livet.

brevkassespørgsmål

Træt af kærlighed og livet.

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Jeg har i et stykke tid overvejet at få skrevet her for at få hjælp, men skulle lige tage mig sammen til det. Det hele startede med at jeg var til en fest for ca. 3 uger siden, der hyggede jeg mig meget med en fyr, lad os kalde ham X. Han går også på min skole, vi er i samme vennekreds så vi kendte godt hinanden i forvejen. Vi holdt sammen hele den aften, jeg fik også finger to gange af ham og vi snavede en hel del. Det hele var egentlig meget sødt hvis man ser bort fra at vi begge var stive. Vi skrev så efterfølgnede rigtig meget sammen og aftalte at ham og en af hans gode venner skulle tage med mig og min veninde i sommerhus næste weekend. Det gjorde vi så og der gik jo ikke lang tid før vi lå og kyssede. Vi gik så ind på et værelse hvor vi lavede forskellige ting, men vi endte så med at have sex. Det var min første gang så han var rigtig sød mod mig, og vi gjorde det en gang igen senere på aftnen. Næste dag tog x og hans ven hjem igen og min veninde og jeg blev i sommerhuset en dag mere. X skulle rejse væk i to uger så jeg havde tid til at tænke lidt over det hele mens han var væk, dog skrev vi sammen hver dag næsten. Men nu da han kom hjem for 3 dage siden så har det været rigtig mærkeligt. Vi hilser men det er det, og han skrev om vi begge var enige om at vi bare er gode venner. Det gjorde mig selvfølelig rigtig ked af det for nu havde jeg lige fået følelser for ham. Problemet er nu bare det at jeg ikke kan lade være med at føle mig virkelig udnyttet. Jeg troede jo der var noget da vi jo havde lavet alt det der og vi har skrevet så meget sammen mens han var væk og det første han siger når han kommer hjem er at vi bare skal være venner. Det føltes bare som om han bare har udnyttet mig for at få sex.. og jeg føler mig ekstremt billig nu. Problemet er det at jeg i forvejen har rigtig mange problemer, sådan hen af anorexi og depressioner. Det har jeg haft siden ottende, det er bare kun mine bedste venner der ved det. Jeg har nemlig altid været en ret populær pige, mange venner, drengene vil gerne have mig, bliver inviteret til alt - det er bare mig selv der ikke kan lide mig. Så oveni hjælper sådan noget mig ikke særlig meget.. Jeg vil egentlig bare gerne vide om i har nogle råd til hvordan jeg kan hjælpe mig selv igennem det hele. Jeg har ofte selvmordstanker når jeg ikke har det godt, og nogle dage så gider jeg bare ikke mere. Jeg har aldrig skadet mig selv på nogle måder udover jeg har enkelte gange stukket en finger i min hals. Skal jeg snakke med mine forældre? Håber i kan hjælpe, selvom det jeg har skrevet sikkert giver ingen mening, skulle bare ud med det.

Svar:

Kære du.

Jeg synes det er rigtig godt at du skriver her til, når du kan mærke at du trænger til at komme du med dine tanker. Jeg synes det giver god mening det du skriver og jeg vil meget gerne prøve at hjælpe dig ved at dele mine tanker om det du skriver og komme med forslag til, hvordan du kan komme igennem det.

Kærlighed

Jeg kan godt forstå, hvis du kan føle dig lidt udnyttet, når I har haft sex og han så ikke vil være mere end venner. Det kunne godt lyde som om at I ikke havde fået snakket om på forhånd, hvad jeres forhold egentlig var. Når han så skriver om ikke I var enige om at I bare skal venner, så er det meget naturligt at du bliver ked af det og skuffet, når du havde regnet med mere. Det er aldrig særligt rart at føle sig ladt tilbage.

Men ud fra det du skriver, synes jeg ikke det lyder ikke som, om at han har tænkt på, at han vil udnytte dig. Du skriver at han var rigtig sød mod dig, også fordi det var din første gang. Han havde nok tænkt at I bare skulle hygge jer sammen der i sommerhuset og så var det det. Så selvom du kan føle dig udnyttet, så tror jeg ikke det var hans hensigt. Han regnede nok med at du havde det på samme måde som ham.

Selvom du måske føler dig rigtig ked af det nu, så tænker jeg faktisk at du kan vende det til noget positivt og lærer af det til en anden gang. Til en anden gang ved du, at du har brug for at vide om I har noget at bygge videre på eller ej, Du ved at det betyder noget for dig at han vil mere end bare i seng med dig. Så når du skal være sammen med en fyr en anden gang, kan du måske vente lidt med sex til du er lidt mere sikker på, hvad han føler for dig.

Du skriver også at du er populær pige. Når du er det, så tænker jeg også det er vigtigt at du passer på dig selv og tager det i et tempo du er klar til. Jeg tror også det vil være bedre for dig, hvis du er lidt mere sikker på, om fyren du er sammen med, vil det samme som dig.

Tanker om dig selv
Du skriver at du ikke har det så godt med dig selv. Jeg vil gerne sige at det er meget naturligt at man  ind imellem kan have det svært med sig selv. Når det f.eks. ikke gik som du troede med ham fyren, så er det meget naturligt at man kunne ryge i et ”hul”, hvor det hele er uoverskueligt. Men når der så er gået noget tid igen, begynder man langsomt at komme op igen og livet bliver godt igen. Det er meget naturligt at have den slags op og nedture.

Hvis du føler du har været i et ”hul” i lang tid og ikke rigtig kan komme op, så tænker jeg, at det kunne være rigtig godt, hvis du snakkede med nogen om det. Hvis man går rundt alene med alle sine tanker om sig selv og livet, så kan det være svært at komme videre. Der kan det hjælpe at dele sine tanker med nogen og få andre til at hjælpe. Så hvis du har et godt forhold til dine forældre, synes det vil være rigtig godt, hvis du tog en snak med dem. Hvis det er svært med dine forældre, så  kan du også snakke med andre voksne du har et godt forhold til.

Du er også meget velkommen til at logge på vores chatrådgivning her i Cyberhus, hvis du synes det kunne være rart at snakke med nogen, helt anonymt, her først.

Her til sidst har jeg bare lyst til at sige, at jeg synes det er rigtig godt at du skriver hertil og spørger om hjælp, når du mærker du har brug at komme af med dine tanker. Det er en god start. Jeg håber du har mod på at arbejde videre med dig selv og spørge andre voksne som er omkring til råds.

De bedste hilsner Sine