Totalt træt af mit liv!
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Kære Brevkasse. Jeg har her den sidste tid været rigtig ked af mit liv, det skyldes at jeg har været udsat for mobning, vold, min mor har haft et alkohol misbrug mens hun havde depressioner hvor jeg følte jeg var lidt overladt til mig selv og en masse andre ting. Godt nok har der ikke været så meget af alt det her, her på det sidste. Jeg har enormt svært ved at græde foran andre og vil helst bare ligge og tage en "tude aften" mens der ikke er nogle hjemme, men nu føler jeg virkelig bare at jeg har så meget brug for at græde ud om min fortid, så nogle ved hvordan jeg egentlig har det. Jeg har de sidste uger ikke haft lyst til at leve mere overhovedet, og for to måneder siden forsøgte jeg også at cutte i mig selv, men brugte min sunde fornuft og prøvede at stoppe. Jeg ved virkelig bare ikke hvad jeg skal gøre lige nu, jeg er rigtig ked og træt af mit liv. Jeg har ikke rigtig nogle venner som jeg rigtig ses med, hvilket jeg også er utrolig ked af, da jeg virkelig savner at have nogle gode kammerater jeg kan fortælle alt til. HJÆLP hvad kan jeg gøre lige nu i min situation? Hilsen ham den triste. :-(

Svar:
Hej
Jeg kan godt forstå at du føler trang til at græde ud i en andens nærvær og på dèn måde give dig til kende med alt det du bærer rundt på. Det er rigtig tungt at bære på, er der ingen tvivl om.
Men du fortæller også at det er rigtig svært at skulle græde foran andre. Det kan jeg faktisk godt forstå, fordi når man som du, har følt sig overladt til sig selv en stor del af livet, jamen så vænner man sig jo ligesom til kun at "bruge" sig selv til trøst. Det kan derfor være svært at begynde at bruge andre. Samtidig gætter jer på at du også har været flov over din mor og andre ting, i en sådan grad at du har "gemt" meget inde i dig selv, af flovhed over at vise det frem for andre. Er det rigtigt ??
Jeg er så glad for at du har skrevet herind, fordi jeg kan "høre" at du er fuldstændig klar over hvad opskriften er, for at du kan få din levelyst tilbage og stoppe din trang til at vælge en dårlig løsning såsom at cutte. Nemlig at åbne dig og få "tømt skraldespanden". Det er klart at du skal have venner som du kan dele tanker med, men i første omgang tænker jeg egentlig at du skal starte med at bruge en voksen, som har livserfaring og som kan rumme de mange hjerteskærende ting som du har været udsat for.
Det skal selvfølgelig være en rigtig fornuftig voksen som du kan have tillid til og som kan guide dig. Da jeg ikke rigtig ved hvilke voksne du har omkring dig - og hvis du ikke selv kan se for dig hvem denne voksne evt kunne være, så kunne jeg godt tænke mig at du fik fortalt lidt mere om dine omgivelser, igennem chatrådgivningen.
Der findes en del tilbud og væresteder for ensomme unge, hvilket også kan være en mulighed at henvise dig til. MEN jeg synes det ville være bedst at høre lidt om hvilke mennesker der er omkring dig lige nu, for at vi sammen at finde ud af hvad der er bedst for dig :)
Angående nye kammerater, så tror jeg det vil blive nemmere at få nye venner, når du har fået hjælp til at "læsse af" først. Fordi at få nye venner kræver overskud og lige nu hvor du er så træt af livet, så kan det være svært at finde dette overskud frem. Overskuddet vil dog komme til dig helt naturligt hen ad vejen, i takt med at der bliver læsset af. Du vil få mere energi og føle større frihed til sige og gøre ting :)
Jeg håber at det nye år vil bringe noget rigtig godt til dig!
Hæng i og lad høre fra dig :)
Kh Denise