Tomhed...

brevkassespørgsmål

Tomhed...

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hej For godt 2 år siden kom jeg hjem fra efterskole og går nu i 2 HTX. På det sidste stykke tid har jeg følt mig tom, uduelig, træt, ked af det osv.. Jeg føler at jeg ikke er noget værd for nogen længere og alt hvad jeg gør, bliver kritiseret enten af familie eller af vennerne. Jeg har ikke særlig mange venner der hvor jeg bor, så for det meste af tiden passer jeg mig selv, hvilket er meget ensomt. Jeg har siden efterskole kæmpet meget med angst og fik i sommers konstateret en depression. Problemet er at jeg ikke kan snakke med mine forældre om det, fordi de fordrejer det til noget jeg godt selv kan klare mig igennem, jeg søgte selv lægehjælp og dernæst psykolog.-De svigtede mig bare der, hvor jeg havde allermest brug for dem! Men tingene går bare ned af bakke, jeg har i en længere periode cutte mig selv for ligesom at mærke den smerte man har i hjerte, et helt andet sted, og det er ligesom at det har tager overhånd nu. I sidste uge forsøgte jeg at tage mit eget liv, men i sidste ende kunne jeg ikke få mig selv til det. Jeg ville bare ønske at nogen vil lytte til mig og give mig lidt råd med på vejen. Det er svært at passe skolen, samtidig med at man skal bære en maske hver eneste ene dag, for ikke at vise man er svag. Kan I hjælpe mig, bare nogle råd!?

Svar:

Hej med dig..

Jeg vil gerne både lytte og komme med et par råd til dig, men først vil jeg rose dig for specielt to ting. For det første, at du havde styrken og modet til at opsøge læge og psykolog dengang, selvom du følte dine forældre havde svigtet dig og overlod ansvaret til dig selv. Det er ikke alle der kunne gøre det - meget stærkt og det kan du være stolt af. Det andet er din indsigt i dig selv og hvordan det er at tingene hænger sammen - og du kan beskrive det så kort og præcist alt sammen. Det er nemlig vigtigt i forhold til at gøre noget ved tingene.

Jeg kan godt høre på dig, at det her er svært og at du føler dig meget alene med det hele. Du beskriver hvordan du faktisk går rundt og ikke føler du er noget værd, og ud fra det du skriver, så lyder det til at det er en følelse der gennem nogle år bare er vokset sig større og større inden i.

Du har båret rundt med det så længe, at det har udviklet sig til angst og depression. Lige nu er det svært at finde den støtte og den hjælp du gerne vil have, og derfor cutter du for at flytte den smerte et andet sted hen.

Og det er lige præcis det der kan ske, hvis man ikke føler sig hørt eller set af de mennesker omkring èn. Så sætter de oplevelser sig som en lille sort klump i maven og den vokser bare hele tiden. Til sidst kan den blive så stor, at den skygger for alt andet og det kan opleves som om man er i en sort tunnel, hvor der ikke er nogle vinduer eller døre ud til noget bedre. Til sidst kan man ikke se nogle muligheder og så er det ideen om selvmord kommer.

Så ved du hvad.. det er på høje tid, at du har skrevet her til og at du igen søger hjælp hos en voksen, fordi du skal have det bedre. Det har du helt sikkert fortjent og du skal ikke gå alene med de her følelser. Du har brug for voksne der kan vise dig andre løsninger end selvmord og cutting, nogle voksne som vil lytte og give dig støtte og gode råd som du kan bruge.

Og der er masser af muligheder for dig og jeg vil skrive 5 muligheder op for dig, som jeg tænker kunne være en god ide for dig. Men først vil jeg lige skrive til dig, at du i dag har taget det første skridt og det er super vigtigt og godt, men du skal også vide at du skal bruge det der mod og de kræfter du viste da du selv kontaktede lægen og psykologen igen, fordi tingene løser sig ikke på en dag eller en uge, det tager lidt tid. Men det kan lykkes for dig, hvis du kæmper for det...okay?

Dine forældre
Jeg synes ikke det er okay, at dine forældre ikke støtter dig og prøver at hjælpe dig igennem de her ting. Og det er bestemt ikke rart for dig, at mærke det. Nu skriver du jo ikke så meget om jeres forhold og jeg kender ikke dig eller dine forældre, men jeg tænker om du har fortalt dem hvor svært det er for dig? Har du fortalt det samme til dem, som du har fortalt til mig?

Det er fuldstændig op til dig selv og hvis du føler de ikke kan være en støtte for dig, så skal du ikke bruge dem. Men jeg oplever tit unge som oplever at deres forældre ikke vil støtte dem, men tit er det fordi de ikke har fortalt hvor svært det rent faktisk er og hvad der er virkeligheden for dem. Overvej det en gang.

Psykolog/Læge
Nu ved jeg ikke om du stadig går hos din psykolog. Hvis ja, så er det ekstremt vigtigt at du for fortalt det hele til den person. Det du har skrevet til mig. For jo mere åben og ærlig du er, jo bedre kan en psykolog hjælpe.

Hvis ikke du går hos den psykolog, synes jeg du skal få fat i din læge igen og få fortalt din historie. Fordi du har brug for professionel hjælp og støtte lige nu og det skal din læge hjælpe dig med at få. Igen kan du bruge det du har skrevet til mig. Det vil enhver læge forstå.

Skolen

Jeg kan rigtig godt forstå, at det er svært at klare skolen, samtidig med at du går med alle de her tanker og følelser. Derfor er det vigtigt du melder rent ud over for skolen. Jeg synes du skal få lavet en aftale med studievejlederen eller hvis du synes en af dine lærere er rigtig søde, så er det også fint.

For det første er der muligheder for at få snakket godt om det med en anden voksen, og de har en del erfaring med unge som også hare det svært inden i. For det andet, så tror jeg det kunne være rart, at du kunne få ro nede i maven i forhold til din skole og at du ikke behøver at spille skuespil over for dine lærere.

Der er faktisk også mulighed for at få professionel gennem din skole. Det er i hvert fald en mulighed de fleste skoler har.

Livslinien/LMS
På nettet er der faktisk flere gode muligheder for hjælp. Livslinien er for alle der har tanker om selvmord og her sidder der voksne som ved rigtig meget om de følelser der kan være årsag til selvmordstanker. Det er specielt deres telefonlinie jeg tænker på. Tjek den ud her. Den anden er LMS som er for unge der cutter eller på anden måde skader dem selv. De er kanonsøde og tit er det voksne som selv har haft det helt tæt på livet, så de kender til det selv. Her er der også mulighed for at møde andre unge og få delt det på den måde, men også hvor man kan hjælpe hinanden. Tjek deres side ud her.

Grunden til at jeg nævner de to er, at jeg tror du skal fortsætte med at række hånden ud, ligesom du gør nu. Læge, psykolog og forældre er vigtige, men du kan godt blande tingene og tage det bedste fra alle steder. Udover det, så er de to steder super gode muligheder for bare at øve sig i at snakke om det og møde voksne som vil lytte og støtte dig.

Chatten her i Cyberhus kan lidt det samme, men her sidder der ikke eksperter. Vi er bare voksne som gerne vil lytte og prøve at hjælpe. Alle stederne kan du være anonym og det kan være meget rart i starten.

Sjov og motion
Min sidste tanke og mulighed jeg synes du seriøst skal overveje er, at få noget sjovt ind i din hverdag. Fordi det er gennem gode oplevelser at vi får tanket benzin på vores motor. Det er her vi får energi til at kæmpe vores andre kampe.

Der hvor du bor, er der ikke en fodboldklub, en svømmehal, en rideklub, en bueskytteforening eller en frimærkesamlingsklub? hvad kan du godt lide at lave eller hvad har du godt kunnet lide at lave før. Prøv at kigge efter hvilke muligheder der er der hvor du bor.

For det første kan du møde nye mennesker, som ikke ser dig på en bestemt måde og som du ikke behøver at skjule så meget over for. Måske kan du være mere dig selv og for de andet er det bare godt for dig at få rørt dig, få noget motion eller frisk luft.

Så kære dig.. det var mine tanker og råd til dig og jeg håber rigtig meget du kan bruge dem eller vil opsøge andre voksne som måske har nogel andre råd du kan bruge. Der er muligheder og du har modet, så det er med at komme i gang med at gribe dem..så du kan få det bedre og sjovere i dit liv. Og det kan du.

De bedste hilsner
Erroll