tiltrækkende...
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
altså.. jeg har skrevet herinde før og tak for hjælpen forresten.. men det var fordi. hmm.. det er misundelse og fortvivlelse, der er i mit hoved lige nu, og det er et uvejr uden lige. kaos! så det jeg skriver er nok lidt svært at finde rundt i. der er rigtig mange følelser i det, og så meget jeg har brug for at få sagt at at min lille ministil nok bliver lidt rodet.. det handler om min veninde. jeg har en mega køn veninde, eller, ikke bare køn, hun er smuk, overdrevet smuk og model-agtig. seriøst. Hun ligner en blanding af Cameron Dias blandet med Angelina Jolie. Hun er naturlig, sød, sjov, positiv, en god veninde, drengefikseret og noget så diva.. og jeg elsker hende (altså som veninde).. derfor gør det mine følelser så meget mere forkerte, når jeg prøver at holde styr på dem inde i hovedet. jeg føler som om jeg står plantet i skyggen af hende.. hun blomstrer for næsen af mig, mens jeg aldrig selv for lov til at blomstre: først ser man hende, så bliver man forelsket i hende, man forfølger hende hele aftnen, og så lægger man mærke til at; hov, hun har sgu en lille veninde med. hun.. er da okay. det er bare altid hende der ender med at have drengene hængende på slæb! de er efter hende som små logrende hundehvalpe der bare tigger efter hendes opmærksomhed. og hun nyder det så meget, den form for magt hun har over drengene, selvom hun holder på at hun er ligeglad ed sit udseende. (som om) -og lige meget, hvor meget jeg prøver at lade være, bliver jeg SÅ misundelig når jeg ser hende afvise drengene gang på gang på gang.. mens jeg venter på at der bare kommer en eller anden hen til mig også. og det gør der aldrig. og det er jo ikke hendes skyld at hun er smuk! i princippet burde jeg være sur på drengene, eller bare på mig selv. men det er altså hende min vrede går ud over..! JEG ER SÅ TRÆT AF DET! jeg har ALTID været en fucking nummer to! jeg gider det ikke, og jeg er træt af det! det er alt! ligefra forskellen på min A70 og hendes C80 'bryststørrelse, til oplevelser, ferier, penge, (hendes forældre er ret rige) osv.. ... jeg er forresten enorm træt af min minibryststrrelse! aaarg! men det er bare... så svært at forklare! ... desuden er jeg forelsket i en dreng hun allerede har afvist... to gange.. i starten skrev han lidt sammen med mig ogs', og jeg blev sådan lidt småforelsket i ham, men det var for ham en genvej for at komme til at snakke med hende. og var ret knust, da jeg fandt ud af det. lidt fordi at jeg følte at det der var for godt til mig, ikke var godt nok til hende.. nu er der gået fire måneder og er begyndt at snakke sammen igen. og jeg tror forelskelsen er gengældt den her gang.. jeg kan bare ikke finde ud af om jeg ville kunne klare at komme sammen med en der hellere vil komme sammen med min veninde. :/ hvad kan det være hun gør så rigtigt som jeg gør forkert? Knus.. mig p.s. er der noget man kan gøre for nemmere at snakke med drenge uden at det bliver akavet, ooog hvordan sortere man drengene der bare vil knalde fra, så man ved hvem der er de søde? (og nej jeg har ikke selvværdsproblemer... og de andre piger i vores lille "klike" har det lidt på samme måde. jeg er bare den der er mest træt af det.)

Svar:
Hej du!
Det er godt, at du har skrevet til brevkassen, for det kan være meget forvirrende når man både elsker sin gode veninde, og samtidig er misundelig på hende. Det er dejligt at have en rigtig god veninde – det kan være så fantastisk, hvis man har fundet en, som man både kan have det mega sjovt med, og samtidig kan fortælle sine inderste tanker.
Vi mennesker er meget fokuseret på udseendet, når vi skal danne os et indtryk af folk vi ikke kender. Det er det første vi møder, og derfor også ud fra det, at vi danner det første indtryk. Udseendet er dog ikke nok – for det er først når man har snakket med en person, at man kan danne sig et indtryk af hvem der gemmer sig bag den ydre facade. Din personlighed inde bag dit udseende er vigtig - for det er herinde det ægte menneske findes. Og det er det ægte menneske der er grundlaget for venskaber og kæresteforhold – et udseende som en model holder ikke, hvis der ikke findes en dejlig personlighed bag facaden. Det er derfor vigtigt, at du husker på at din veninde måske ligner en model – men det betyder ikke, at hun er et bedre menneske end dig.
Om du kan være kærester med en, som oprindelig gik efter din veninde er det kun dig selv, som kan afgøre. Men jeg tror det er vigtigt, at du ikke tænker på det, som om at han nøjes med dig – men i stedet, at han i sin jagt på din veninde lærte dig at kende, og derved fandt ud af, at du er en dejlig pige – og det faktisk er dig, som han har lyst til at være samme med.
Jeg tror altid, at vi vil ønske os det som vi ikke har – det lyder rart med mange penge, fede ferier og oplevelser, men bare fordi det ser godt ud på overfladen, behøver det ikke være bedre! Jeg tror, at det vil være godt for dig, at tænke på de positive ting, som du har i dit liv – ting som din veninde ikke har. Det kan være at du har et bedre forhold til dine forældre, søskende – eller har et kæledyr som du holder meget af. Jeg ved godt, at det kan virke plat, men jeg tror, at det er vigtigt for dig, at du husker på de ting i dit liv som gør dig glad- ting som du ikke vil undvære.
Jeg ved ikke, hvorfor vi piger altid skal være utilfreds med vores krop... igen ønsker vi altid det som vi ikke har. Har vi langt hår og krøller vil vi hellere have kort glat hår osv. Der sker rigtig meget med din krop i de her år – og fordi kroppen forandrer sig, kan det være svært rigtig at holde af den, fordi du ikke helt kender den. Jeg håber, at du med tiden lærer at elske din krop og dens særheder, og netop fordi det er din krop – en del af dig - er den lige som den skal være.
Selvom drenge kan være meget brystfikseret og gerne vil kigge på billeder af piger/kvinder med store bryster, så er der faktisk mange drenge, som foretrækker en kæreste små bryster. Men igen, så er udseendet overfladen, det man møder først – men ikke det man vinder på i længden. Det vil jo ikke være fedt hvis kæresten kun er sammen med en, bare fordi man har store bryster… det vil blive et ret tomt forhold!
Jeg er godt klar over, at det kan være vildt frustrerende, at din veninde får al opmærksomheden – at drengene først ser hende. Og jeg ved godt, at det jeg skriver med personligheden kan virke helt ligegyldigt, når du hele tiden skal se hvordan drengene flokkes om din veninde. Jeg skriver det til dig, fordi at du på et tidspunkt vil opleve at det er rigtigt – at et fedt forhold til både veninder og kærester kræver en dejlig personlighed, frem for et flot ydre med store bryster.
Jeg håber også, at du vil prøve at finde nogle af de positive ting ved dig selv – de ting som gør dig til den dejlige pige jeg er sikker på du er – og at du vil huske på de ting, når du bliver rigtig misundelig på din venindes udseende. Jeg håber, at det vil være en metode, som kan hjælpe dig af med den vrede, som du oplever mod din veninde. For det ville være en skam, hvis din misundelse skal ødelægge jeres gode venskab.
Det kan være rigtig svært at snakke med drenge - specielt hvis man er lidt usikker på sig selv. Jeg tror, at det kræver øvelse. Jo mere du snakker med drenge, jo mindre akavet vil det blive for dig. Tænk på at det måske også er lidt akavet for drengen. Og så bare prøv at være dig selv - og forestil dig, hvordan du ville have snakket med ham, hvis han var en af veninderne.
Det kan være svært at vide, hvad drenge tænker – og derfor også være svært at vide, hvem der bare er sød får at få sex. Jeg tror, at du vil sortere dem fra som kun vil knalde, hvis du lærer dem godt at kende inden du er sammen med dem. Og så er det vigtigt, at du ALDRIG gør noget, som du ikke har lyst til. Uanset hvad der sker, så har du altid ret til at sige ”STOP – jeg vil ikke mere”. Så hvis en dreng som du troede var interesseret i dig, viser sig kun at være interesseret i sex, så skal du sige fra. Det kan måske føles lidt pinligt i situationen – men det vil give respekt i længden.
Jeg håber, at det var svar på dine spørgsmål.
Mange hilsner
Marianne