Tilskud til brystoperation

brevkassespørgsmål

Tilskud til brystoperation

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år

Hej. Jeg har lige læst et brev til jer fra en pige på 16 år, der har noglelunde de samme spørgsmål som mig. Håber i kan give mig svar. Jeg har hørt at hvis man f.eks. har for store bryster og får rygsmerter af det osv, at man kan få tilskud fra kommunen til at få dem opereret mindre. Men hvad så med os der virkelig har det spysisk dårlig pga at man har små bryster (og mit tilfælde stærkmærker og at de hænger (selvom de er små))?? Kan man ikke også få tilskud til en brystforstørrelse?? Og jeg tør ikke at gå til lægen og snakken med dem om det. Så håber at i kan give mig et svar på det. Eller måske give mig et hint om hvem jeg skal kontakte, for at få svar på det.... ect.. Venlig hilsen Julia

Svar:

Kære Julia.

Tak for din mail, hvor du fortæller om dit  problem med at du synes , at dine bryster er for små.

Du har ret i at der kan gives offentligt tilskud til operation af store bryster, men det er kun i tilfælde af at brysterne er så store at de virkelig er til besvær og gene og måske giver smerter
i ryggen eller andre symptomer.

Der kan også opereres for små bryster , men det vil højst sansynligt være dig selv der skal betale.
Det er din læge der kender mulighederne bedst- så jeg synes, at du skal snakke med ham/hende om det .   Hvis du har psykiske problemer omkring det at have små bryster, synes jeg under alle omstændigheder det vil være bedst for dig at starte hos lægen. Din læge kan fortælle dig hvilke muligheder du har for at få hjælp. Både i forhold til en eventuel operation, men også i forhold til noget evt. samtale med en psykolog om hvordan du har det.

Jeg kan godt forstå at det nogle gange kan være svært at være glad for det "man har" når der er så meget fokus på den perfekte krop i reklamer, film og mange andre steder i det offentlige rum. Men mange gange handler det også om at acceptere sig selv som man nu er. At du med lidt hjælp kan blive glad for din krop, og dine bryster.  Bryster kan være smukke i mange forskellige størrelser og former...måske kan du med tiden også se dine bryster som smukke. Jeg synes rent faktisk at små bryster også kan være rigtig smukke.

Jeg vil råde dig til at gå til sagkundskaben - nemlig lægen. vedkommende vil kunne fortælle dig mere nøjagtigt om mulighederne.

Venlig hilsen og held og lykke med det ønsker Anne-Marie.