Tilbagemelding - selvmordstruet veninde

brevkassespørgsmål

Tilbagemelding - selvmordstruet veninde

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Kære brevkasse Det er med stor sorg at jeg kan fortælle jeg ikke kunne redde hende :( Skrev til jer forleden dag vedrørende min veninde, men jeg nåede ikke at handle på det, hun havde faktisk begået selvmord samme nat... Har bare brug for at melde dette tilbage, men tak for svaret... Hvis jeg havde nået det, havde jeg kunnet redde hende. Hun tog en stor overdosis piller blandet med alkohol og opvaske tabletter..

Svar:

Hej med dig..

Det er jeg ked af at høre og din veninde må have haft det rigtig svært inden i, siden hun valgte at tage sit eget liv. Og det er bare rigtig hårdt at være dem der er tilbage... dig, hendes andre veninder og venner, hendes famiie.

Din veninde kom til dig og fortalte om de inderste tanker og du kendte hende så godt, at du kunne mærke at det måske var rigtig alvorligt. Og derfor tog du ansvar og spurgte en anden til råds, ved at skrive herind og det skal du have en kæmpe ros for og du skal vide at det er ikke alle der har det mod.

Din veninde begik selvmord samme nat og du kunne ikke nå at gøre mere. Din veninde havde bestemt sig og ud fra de ting du skriver hun tog, så ville hun have fred. Og det kunne du ikke ændre på, så jeg tror ikke du kunne have reddet hende og det er ikke noget du skal bebrejde dig selv for.

Jeg tror på, at lige meget hvor hun er nu, så har hun fået den fred hun ikke kunne finde i live.

Jeg har lige lyst til at fortælle dig to ting omkring sorg og når nogen man kendte godt er døde, enten normalt ved alderdom eller ved selvmord. Fordi det er ikke altid nemt og jeg synes det er vigtigt, at du ikke står alene med de tanker og følelser.

Jeg kender ikke så meget til jeres evnskab, men sommetider kan det være rart at få sagt farvel eller få fortalt andre tanker og følelser til den der er død. Du kan besøge hendes gravsted og sige det til hende, du kan lægge et brev til hende eller bare skrive det derhjemme og gemnme det et hemmeligt sted.

Ved at mindes personen og få sagt de ting til hende, som du har inden i, så kan man sommetider få placeret sorgen på en måde, så hun altid vil være inden i dig, men som en god ting, et godt minde, en stemme og en god veninde.

Det andet er at det er en god ide at få snakket om det, fordi en sorg kan være en tung ting at slæbe rundt med alene. Så få talt med nogen og kan du ikke finde nogen, så prøv chatten her i Cyberhus af.

Du kan overveje det...

Og lad os mindes din veninde med respekt...

De bedste tanker her fra
Erroll