Til Eroll - føler kriminalitet som den rette udvej
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej Brevkasse UNDSKYLD jeg skriver igen - sidst jeg skrev var den 28-07-2009 og den 29-07-2009. Men har bare stadig nogle problemer. Genopfrisker lige kort hvad jeg skrev om sidst- min bedste veninde fik spiseforstyrrelser og vi mistede langsomt kontakten( nu er det 3 år siden). Min bedste ven truede med selvmord hvis vi ikke sås mere- han følte vi ikke var bedste venner længere og at han var verdens dummeste person. Så har jeg for nylig slået op medmin kærste efter 9 mdr, da jeg følte han ikke forstod mig - han ville ses hver aften og have at jeg skulle med til HANS familie sammenkomster- bare fordi der ikke er noget i min egen familie :( nå men jeg gjorde det forbi og hvilken lettelse. Men et lille problem var at jeg af og til i forløbet siden min veninde fik spiseforstyrrelser har skåret i mig selv af og til- bare overfladisk. Selvom det snart er et år siden jeg skrev herind, har jeg ikke fået noget hjælp :( Dengang skrev jeg om at jeg havde lyst til at lave noget kriminelt- ikke myrde en jo- bare sådan hærværk - male grafitti- gadeuorden osv. det er som om jeg føler mig stærk hvis jeg går med sådanne tanker. Føler lidt at alle dem som har kunne ødelægge mig indvendig- de skal se at jeg kan meget andet end være en blød sårbar person..... :´( det eneste der indtil nu har gjort jeg ikke gør noget kriminelt er at mine forældre ALDRIG vil kunne forstå hvorfor jeg ville gøre det. Men endda drømmer jeg om kriminelle ting om natten. Især efter jeg har overstået mine eksamener ( havde 10 eksamener og så blev jeg student i onsdags den 23/6 :) ) så lidt godt kom der ud af mine 2 skoleår på hf :D så har min gymnisiale eksamen. NU fylder det bare hvad jeg så skal- så prøver sygeplejerske- men det er ikke det jeg skal fortælle om nu jo. Nu hvor jeg har ro på drømmer jeg alle de ting igen, at jeg går imod politiet og de tager mig med. Jeg har endda planer om at hvis jeg møder min gamle kærste og han prøver på noget- så slår jeg ham simpelthen til han går sin vej. føler lidt at det kriminelle bliver starten på en anden mig- at jeg kan vise verden omkring mig at jeg kan slå fra mig og sætte foden ned når noget går mig på. Det er jo pga. alle de ting der er sket de sidste år- alle de nætter jeg har grædt og alle de tanker jeg har tænkt- som gør jeg bare må lave noget nu. Jeg vil ikke fortælle folk om mine problemer fordi jeg ved hvordan andres problemer har sat i mig og ændret mig :( Så vil ikke udsætte andre for det samme- men dog ved en nær veninde at jeg "HAR" skåret i mig selv- ikke at jeg stadig gør det!!! Men nu er det ca. 2 mdr siden eller noget. Så det er jo ikke tit.....Undskyld men havde bare lige brug for luft :´( Har helt vildt lyst til og gå ud og male noget grafitti og blive taget i det lige nu :( men samtidig vil jeg ikke være alene og drikekr jeg mig fuld en aften vi fejre vores studentereksamen, mig og min veninde, så har jeg en god undskyldning for min gerning!!! Håber du kan hjælpe mig.... Er en meget glad pige og er begyndt og se lidt flere af mine venner efter jeg slog op med kærsten, så på det punkt har jeg fået flere nære venner- mit problem er bare min fortid :´( den nager mig indiemellem.....

Svar:
Hej med dig.. Og jeg kan sagtens huske at du skrev herind..
Jeg kan godt forstå du har brug for lidt luft, og hvor er det fedt at du så gør det. Det behøver du ikke at undskylde, fordi ved du hvad...det er faktisk et tegn på styrke og det kan du være stolt af. Det kommer jeg tilbage til hvorfor det faktisk er en styrke :)
Men først vil jeg gerne ønske dig et kæmpe tillykke med din eksamen og jeg håber du får en masse tid til at fejre det.. det lyder også super spændende med at prøve sygeplejerske.
Du skriver at du stadig går med den her uro inden i og lysten til at gøre noget ulovligt, noget hærværk eller at slå din ekskæreste, hvis han blander sig. Du skriver også hvorfor du har brug for det, nemlig det her med at du har så meget lyst til at være den stærke og vise alle andre at du ikke kun er den såbare pige.
Jeg kan sagtens forstå din måde at tænke på og at dine følelser får den reaktion frem i dig. Jeg fornemmer også på dig, at du godt ved at der ikke kommer så meget godt ud af det og at det ikke gør nogen ting nemmere for dig. Så det jeg gerne vil koncentrere mig om i mit svar til dig er, hvordan du på andre måde kan bruge din styrke og din viden om dig selv til, at lave nogle ting om, så dit liv bliver lidt sjovere og lidt lettere for dig.
Jeg kan huske, at du sidste år skrev at du var blevet mobbet i skolen og så alt det her med ekskæresten og din ven der truede med at begå selvmord. Jeg er super glad for at høre, at du føler dig lettet over at have slået op med din kæreste og det lyder til at dit forhold til din gamle ven også har løst sig på en eller anden måde. Det viser at du har taget nogle rigtige beslutninger og har handlet på dem. Endnu et tegn på styrke..:)
Nå, men selvom du viser styrke og jeg fortæller dig om det, så ændrer det jo ikke på den følelse du har inden i, men det fortæller mig at du kan bruge din styrken og viden, og det er hamrende godt.
Som jeg skrev til dig dengang, så tror jeg at de ting du har oplevet i dit liv og den følelse af at være sårbar og "ikke fri" stadig sidder i dig. Og det er der ikke noget underligt i, fordi det kan være rigtig svært at slippe af med de følelse og den betydning de har haft for dig. Det at du er blevet mobbet kan betyde meget og mobning kan ændre den måde du møder verdenen på. Det kan betyde at du bliver mere stille og usikker i mødet med andre mennesker, og det kan betyde at du har mistet noget af din selvtillid og har svært ved at håndtere modgang. Men det kan du lave om på igen, så dit sande jeg kommer frem igen og din styrke bliver mere synlig.
Som jeg skrev sidste gang, så kan alle de her følelser bobler over og på forskellige tidspunkter kan de være svære at klare. Når det sker, så skal man have luft og ud med alt den frustration, irretation og vrede. Derfor tror jeg du har skåret i dig selv og det er også derfor du føler det som en lille befrielse bare at kunne skrive herind og få det ud af kroppen.
Jeg tror det er det samme med lysten til det kriminelle..det er en måde at råbe ud til hele verden "For helvede da, jeg er ikke den svage pige og jeg er stærk"..
Alle mennesker oplever ting der gør ondt og jeg tror vi alle sammen slæber rundt på noget som er svært inden i. Men det sværeste i livet er at få den smerte og frustration ud af kroppen og så få arbejdet sig frem til noget bedre.
Du har brug for at arbejde dig tilbage til alle de dejlige ting der ligger inden i dig, og du har brug for at føle dig sikkerhed tilbage om, at du faktisk er hamrende god som du er. For at kunne gøre det, så tror jeg du har brug for hjælp til at få parkeret de følelser der hænger sammen med de oplevelser du har været udsat for på en god måde.
Jeg har 3 muligheder som jeg synes er meget vigtige at du griber:
1. Du skrev sidste gang, at du faktisk har en dejlig familie som du kan snakke med om alt. Derfor skal du have fortalt at du nu kan mærke de her ting inden i og så skal du sammen med dine forældre få fat i en henvisning til en psykolog. Jeg mener alle mennesker burde gå til en psykolog engang imellem, fordi det kan være hamrende godt at få snakket med en helt anden voksen, som bare er god til det der med de svære ting.
At få luft for sine bobler engang imellem er dejligt, ligesom du gør nu og bliv ved med det. Men det løser ikke så meget og er lidt ligesom det her med at skærer i sig selv, eller gøre noget kriminelt. Du skal have arbejdet mere med tingene og du skal have nogle redskaber til at ændre lidt på den måde de oplevelser har påvirket dig på.
Det kan veninder, eller far og mor ikke altid klare og derfor skal der en professionel på banen. Så brug alt den energi og den styrke du har inden i og så fået taget hul på den del af opgaven..:)
2. Jeg synes du skal finde en sportsgren hvor du kan få afreageret helt vildt. Det lyder måske lidt banalt, men du har brug for at komme ud med den frustration inden i. Begynd at gå til boksning, karate eller noget andet, hvor du har mulighed for at slå sparke og skrige lidt. :) Du kan også begynde at træne til noget marathon..noget vildt. Brug den mulighed for at få afreageret.
Frustration og vrede inden i er den stensikre vej til at boble over, så du skal finde en måde at få afløb for det. Det at du skriver herind giver dig lidt luft, men ikke nok og det tager kun toppen af boblerne..
3. Sammen med de to ting, kan du bruge chatten her i Cyberhus. Du har så stor indsigt i dig selv og er så god til at sætte ord på hvordan du har det, så du skal stadig benytte dig af den mulighed for at udtrykke dig. Bliv ved med det.
Til sidst vil jeg gerne fortælle dig, at jeg blev rørt da jeg læste dit spørgsmål til mig. Det blev jeg fordi du er godt på vej og fordi du kan selv mærke forbedringer efter at du fik slået op med din ekskæreste. Rigtig mange mennesker går rundt med nogle sten i bagagen og tør ikke gøre noget ved det og derfor kan de leve et langt liv uden at være glade. Du gør noget ved det og det er bare så flot.
Det er ikke noget der bare bliver klaret på en uge, men du har fat i den rigtige ende og du skal blive ved med at arbejde med det og så vil du opleve at blomsterne begynder at dufte endnu bedre :)
Kan du have en dejlig sommer..
Venlig hilsen
Erroll