Tidligere problemer med min kæreste fylder meget i mit hoved.
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hejsa :-) Jeg er så heldig at have en super dejlig kæreste, som jeg må indrømme, jeg er ret skudt i :-) Men selvom jeg elsker ham - og han elsker mig, så har vi, som så mange andre, også vores problemer. Tilbage i april 2010 blev vi kærester første gang - forholdet startede under en aften i alkoholens tegn, og han slog op med mig 2 uger efter, fordi han ikke mente, at han havde følelserne alligevel. Den weekend hvor han slog op, var han meget svær at komme i kontakt med, svarede kort på beskeder, og slog jo så op, efter jeg ringede til ham, og spurgte hvorfor han var anderledes. Selvom det snart er 1½ år siden, er jeg i dag stadig utrolig urolig, når han blot i et døgns tid, ikke viser mig kærlighed. En uge efter vi havde slået op, genoptog vi dog vores flirt, og blev kærester igen juli 2010. Vores forhold var super fantastisk og vi var meget forelskede, og endte med næsten at bo sammen. I december lagde vi os begge med influenza og tilbragte en uge sammen i sengen - syge, og det var som om det tærede på vores forhold. Selvom det for mig virkede som om alt var okay igen, efter vi var blevet raske, slog min kæreste op få uger efter. Det var forfærdeligt! Har aldrig følt mig så hjælpeløs, fortabt, usikker og ked af det før. Hele det "vi" vi havde opbygget og var blevet til, var med et væk, og selvom vi skiltes med et kys, kram og med ønsket om at forblive bedste venner, føltes det som om min verden brød sammen, og jeg mistede al appetit. To dage efter skete det fantastiske dog - han skrev til mig, at han havde begået en fejl, og at vi skulle se, om det kunne fungere igen. Vi prøver, og en uge senere er vi kærester igen - og er det stadig! Vi har netop afsluttet gymnasiet begge to, og taler om at flytte sammen om et halvt til et helt år, vi er for få dage siden kommet hjem fra en FANTASTISK ferie sammen. Alt går egentlig som smurt, men.... Det at han slog op for et halvt år siden, har virkelig sat sine spor i mig. Jeg har svært ved at stole på hans kærlighed. Han kan skrive at han elsker mig, og jeg kan få timer efter så blive usikker på, om han siden har ændret mening. Sådan var det overhovedet ikke før! Det resulterer nu i, at jeg indimellem græder, når han skal gå. Det skete så her til aften: han har tilbragt aftnerne siden vi kom hjem fra ferie med sine venner, og dagene med mig.. Han er endda kommet hjem og sove med mig hver aften, men alligevel bliver jeg super ked af det, da han her til aften fortæller mig, at han skal over til vennerne. Jeg føler pludselig at han er på vej væk fra mig, og begynder at græde. Han sidder så, igen, med en tudende kæreste og forsøger at trøste mig og bekræfte mig i, at han elsker mig. Problemet er, at jeg ikke ved hvordan jeg skal arbejde videre med mig selv. Jeg vil super gerne have den tro tilbage jeg havde i starten, hvor jeg virkelig stolede på hans ubetingede kærlighed - og at den ikke kunne ændres så hurtigt. Jeg har prøvet at tale med ham om det, men han vil ikke høre mere om dengang vi slog op - og det har han stort set ikke villet siden et par uger efter. Han siger det er fortid og bliver lidt irriteret når jeg forsøger at bringe det op. Det skal siges, det med tiden er blevet meget bedre, og jeg er ikke lige så urolig for at han forlader mig, men jeg er træt af ofte at græde når han skal gå, og virke som en kæreste der kræver, at han kun skal være sammen med mig - for det skal han ikke, da jeg også selv har mange venner, jeg gerne vil have tiden til at være sammen med! Sorry for det lange indlæg :-) Tror det var godt at få ud i mere detaljeret form.

Svar:
Hej med dig
At være i et forhold er noget af en øvelse at mestre, lige meget hvor gammel man er, eller forelsket man end kan være, så der er ikke noget at sige til at dig og din kæreste også har jeres problemer.
Ud fra dine super gode detaljer i indlægget, kan jeg fornemme, at din kæreste nok er en person som kræver meget ”luft” i jeres forhold, uden at det nødvendigvis betyder, at han er træt af dig eller ikke har lyst til at være sammen med dig. Han vil gerne være sammen med dig, men også sammen med sine venner, så jeg syntes, at det er en fin ordning, I selv har fået lavet med at I to er sammen om dagen og han så er sammen med vennerne om aftenen. Desværre på grund af jeres tidligere nedture, får det dig til at føle dig usikker og tilsidesat af hans venner, selvom jeg er overbevidst om at det ikke er hans mening, at få dig til at føle sådan. Hvis han ikke elskede dig, som han siger han gør, så ville han nok ikke bruge så lang tid på at trøste dig, men jeg forstår godt det er svært, at stole på ham, når han før har slået op med dig. Jeg tror også at grunden til at han ikke vil snakke om dengang I slog op og nok fordi han er kommet videre og ikke behøver snakke om det mere ligesom du føler, at du stadigvæk har. Hvis I har snakket om det før, så er det måske en god idé for dig, at du også tænker på, hvordan I har det nu og ikke hvordan at I havde det, selvom det kan være svært at glemme de dårlige ting i har oplevet.
Det er helt forståeligt at du har mistet tilliden til din kæreste efter at han har slået op med dig to gange. Men nu hvor du har valgt at være kærester med ham, er det vigtigt at du lægger fortiden bag dig og stoler på, at han er kæreste med dig fordi han vil være det. Ellers risikerer du at ødelægge forholdet, fordi du ikke stoler på ham
Jeg vil foreslå, at I begge to prøver at give jeres forhold lidt luft, uden at det er ensbetydende med at I skal holde pause fra hinanden. Lidt luft betyder at I måske aftaler at have en dag vær for sig, hvor I er sammen med jeres venner i stedet, eller at I sover hver for sig engang imellem, så I først ses dagen efter. Du kunne eventuelt lave aftaler med dine venner eller familie, når han har aftaler med sine venner, så du også beskæftiger dig sammen med nogen, når du ikke er sammen med ham. At give jeres forhold lidt luft, vil også betyde at du vælger at stole på ham, selvom du i forvejen har rigtig svært ved det, men det ville samtidigt være med til at gøre jeres forhold stærkere. En god ide ville være at I fik snakket sammen om hvordan I kan give jeres forhold lidt mere luft og eventuelt fik skrevet ned i en kalender, hvornår I har aftalt at lave noget hver for sig, for så ved du præcis, hvilke dage han vil være hos dig og hvilke dage han er sammen med vennerne.
Held og lykke med det hele
Joan