tanker
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
jeg har problemmer med fammilie og venner jeg har prøvet at skære i mig selv når jeg er alene hjemme og siger til min mor at jeg rev mig på papir nu har jeg to rifter efter det og det er ubehageligt min veninde jeg er lidt på kant med ved det godt jeg tænker tit på at løbe hjemme fra eller tage op til min mormor og aftale hun ikke siger det til nogle men hvergang jeg skriver om jeg må tage der op og være der en uge er hun ligesom bt bladet og sladre til min mor og hvis jeg skriver til hende om det igen ville mobilen blive taget fra mig og mobilen er mit "liv" hilsen tigeren

Svar:
Kære Tigeren.
Tak for din mail.
Du fortæller, at du skærer i dig selv, at du har problemer med din familie og dine venner og at du har lyst til at løbe hjemmefra.
Du fortæller ikke nærmere hvad det er for problemer derhjemme, der får dig til at ønske at løbe hjemmefra - men der må jo være noget som du befinder dig rigtig dårligt med. Jeg synes, at det  allerbedste vil være tage fat om problemerne og få snakket med dem som det handler om. Fortæl dem, hvad det er du har det dårligt med, og hvad der gør dig ked af det.
Man kan for det meste godt få sagt nogle svære ting - og hvis det er for svært  for dig at, kan du måske bede en anden voksen som du har tillid til, om at hjælpe dig med tale med dine forældre.
De fleste kender nok til tankerne om at løbe hjemmefra, men det løser ikke de problemer man har. Det er meget bedre at få dem frem og få snakket om dem .
Hvis du har det godt med din mormor kan du måske få lov at være hos hende en tid  blot ved at tale med din mor og mormor om det. Sommetider  ser man tingene  på nye måder ved at være hjemmefra, så det er måske en god ide.  Men da du er for ung til at tage afsted uden at dine forældre ved det og giver dig lov -så må du først tale  med din mor/forældre  og mormor om det.
Jeg håber, at du kan få tingene snakket igennem og at I sammen kan få det til at gå bedre, så vil din trang til at skære i dig selv måske også blive mindre.
Venlig hilsen Anne-Marie