Talentløs taber
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg er en pige på 14 år (som skrevet i boksen) der har et problem. Jeg føler mig talentløs. Eller det er for at være hel nøjagtig ikke en følelse der bygger på lavt selværd. Jeg er bare talentløs. I min familie (jeg er enebarn) har det aldrig været for vane at dygtigøre sig på sport og andet og mine forældre har aldrig vist den store interesse i at jeg meldte mig til noget. Det eneste de gik med til var svøming da prisen var banket i bund på grund af ekstra resourcer til klubben. Jeg gik til svømning i 9 år og jeg blev rigtig god men det har aldrig sagt mig noget. Jeg brugte det da jeg var mindre som en undgå-sidde-hjemme-aktivitet. Jeg har altid været MEGET social men har alligevel haft problemer socialt på grund af en lidt aparte personlighed. Jeg er blevet generet op igennem hele min skoletid. Ikke mobbet for jeg har altid haft venner. Men er blevet prikket til følelsesmæssigt så mange gange at jeg har udviklet en indbygget forsvarsmekanisme som hele tiden er på. Med aparte personlighed mener jeg bare anderledes. Jeg er hverken irreterende, en enspænder eller en særling jeg er bare, pokker tage det anderledes og NEJ det er ikke noget jeg selv går og tror for folk har altid sagt det til mig på mere eller mindre pæne måder. Jeg fik en hård start på skolen. Jeg blev dørmåtte og efter det blev jeg syndebuk og lige inden jeg gik ud var jeg uvenner med halvdelen af klassen. Jeg startede op på en ny skole med et par andre fra min gamle skole og også der bbliver jeg"prikket" til/generet. Det er sjovt nok kun i skolen det foregår på den måde. I andre sociale sammenhænge har jeg næsten altid været meget populær! Jeg har heldigvis genvundet min selvrespekt og er blevet en højtråbende skrigeballon der siger sin mening om alt og går i mærkligt tøj efter 10 år med drilleri, dårligt selværd, drenge der ser ned på en, folk der gør nar og selvskade for et halvt år siden, som jeg aldrig rigtig fik ordentlig hjælp med men selv kom over.
Nu til mit rigtige problem. Jeg føler mig talentløs!!! Ingen ved det...shh! Men jeg føler mig som et stort nul og en social taber. Jeg har en veninde der spiller musik, en der er elitegymnast og 3 der kan synge. Det er for mig som en kniv i hjertet hver gang eller anden springer rundt og laver flik flak eller noget fordi jeg bare bliver husket på min egen udulighed. Det lyder måske latterligt at jeg har det sådan men jeg føler mig bare som en taber. Hvad skal jeg gøre!!??
Jeg har et problem til:
Jeg startede for et års tid siden på en ny skole. Der mødte jeg fem piger som hurtigt blev mine veninder. Problemet er en af pigerne der hedder Regitze. Første gang jeg mødte hende var jeg blændene misundelig på hende. Hun har spillet guitar i 5 år, ser SUPER godt ud, har altid ret. Og har prøvet alt. Sådan virkede det ihvertfald som om da jeg mødte hende i syvende. Hun snakker aldrig dårligt om sig selv. Virker så moden og sikker og tjekker hele tiden spejlet ud. Hun har fortalt mig en masse om hvordan hun er et musikalsk geni, hvordan hendes far terroriserer hende og hendes mange kærester. Hun for det til at lyde som om hun har det åhh så hårdt og ligegyldig hvad man har prøvet har hun prøvet det dobbelt så mange gange og er dobbelt så god til det. Hun virker derudover meget lukket og jeg kan ikke få "
"jeg bor hos mor looket" til at passe sammen med at hun som hun siger havde sin seksueller debut som 11 årig. HVIS hun lyver er hun fandme god til det! Jeg føler bare ikke jeg kender hende. Hun er rig og småborgerlig men giver på den anden side udtryk for at hun nærmest levet et rock n roll liv. Jeg føler ikke jeg kender hende. Det er liiiiiidt mystisk. Hvad skal jeg gøre!!?? Knus Emmy

Svar:
Hey Emmy
Fedt du skriver! Jeg er nemlig sikker på, at andre vil læse dit brev og tænke "Hey, det er ikke kun mig som prøvet at have det sådan".
Du skriver i dit brev, at du føler dig talentløs og du ikke har en eller anden "ting" som du synes du er god til. Du skriver også at det ikke handler om, at du har et lavt selvværd og det er jo godt at hører. Jeg synes faktisk det virker som om du har et talent for at formulere dine følelser, beskrive de situationer som generer dig og derved få sat ord på dine følelser og det er ikke alle og en hver som kan det. Det kan for mange, faktisk, være rigtig svært.
Det er ikke en rar følelse at føle at man er talentløs, men der er masser af mennesker som ikke har et "talent" på den måde.. et talent som man nemt kan se. Fodbold, synge, osv.. men så har man tit talent eller er dygtige eller besidder nogle gode og brugbare egenskaber. Du skriver jo bl.a. selv, at du er meget social og det synes jeg faktisk er et stort talent. Det er langt fra alle der er og det er faktisk en god evne at kunne skabe relationer til andre mennesker.
Du skriver samtidig at du har oplevet at være sat lidt uden for fællesskabet og du nu er en "skrigeballon" som siger sin mening om alt. Det synes jeg også er et fedt talent. Det er godt at kunne sige sin mening og det skal der være plads til i de venskaber og relationer man har, men nogle gange er det selvfølgelig også vigtigt at fornemme stemningen og passe på man ikke kommer til at gøre folk kede af det, ved at sige unødvendige kommentarer.
I forhold til dit problem med din veninde, synes jeg det lyder som du ikke rigtig stoler på hende? eller helt ved hvor du har hende. Har du prøvet at tale med hende om det? Det tænker jeg kunne være en ide. Ellers så tror du skal gøre op med dig selv, om jeres venskab er noget du har lyst til at holde fast i.
Om ikke andet, kan jeg sige at det ikke er unormalt at sammenligne sig med ens veninder. Det er heller ikke unormalt at tænke at andre har prøvet meget mere end en selv eller kan meget mere, men det viser sig ofte ikke at være tilfældet. Du har måske nogen egenskaber eller kan nogle ting som dine veninder i virkeligheden misunder dig for.  Hvem ved? Nogle gange skal man minde sig selv om, hvad man selv synes man er god til eller godt kan lide ved sig selv. Så prøv lav en liste, hvorpå du skriver alt det som du synes du er god til, hvorfor du er god til det og hvad der er godt ved at kunne de ting på listen. Det kan virke lidt fjollet i starten, men det er kun for din egen læsnings skyld, så giv den gas og hold dig ikke tilbage!
God skrivelyst og brug endelig vores chat her på Cyperhus.dk, hvis du har brug for at vende flere tanker.
Mange hilsner Helle N.