tager stoffer og drikker!
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
hej. jeg er en dreng på 12 år
jeg har gennem de sidste 1-1½ drukket og taget stoffer hver dag , jeg ka simpelthen ikk lade vær med at drikke og tage stoffer, det første jeg gør om morgen når jeg vågner er at tænde en joint og drikk en bajer , mine forældre er ligeglade for de tager selv stoffer og drikker meget ... men jeg vil gerne ud af det, men det er bar så svært for alle dem jeg kender er ældre end mig og tager stoffer og drikker hele tiden .. jeg ka ikk snakk med nogen voksne omkring det ... men jeg hader bar mit liv så meget , jeg gør det for at glemme alt min smerte jeg har her hjemme .. har enlig bar lyst til at dø .. håber i vil svare ...

Svar:
Kære dreng på 12 år !
Du drikker og tager stoffer hver dag for at holde dit liv ud. Det er vist det, du har lært fra dine forældre, der også gør det.
Hvordan skulle du så klare at gøre noget andet, end det du gør?
Børn er afhængige af deres forældre, det er dem, der skal lære børn, hvordan de skal klare sig selv og hvordan de skal få et godt liv. Det kan dine forældre ikke.
På trods af, at de ikke kan hjælpe dig, vil du gerne ud af dit misbrug og have et andet liv. Det er utroligt flot, at du har dette ønske.
Det er godt, at du har formået at holde fast ved dine ønsker på trods af dine omgivelser. Det viser, at du ved, hvad der er rigtigt og forkert.
Når dine forældre ikke kan hjælpe dig, har du brug for hjælp fra andre mennesker. Du kan ikke klare det selv, det er der ikke nogen som kan !
Jeg tænker, at det ville være godt, hvis du kunne tale med nogen i din nærhed, der kan hjælpe dig med, hvor du skal gå hen for at få den
rigtige hjælp.
Du siger godt nok, at du ikke kan tale med nogle voksne om det. Hvad med din lærer ?
Hvis du ikke kan finde nogen i din nærhed, så skal du i kontakt med kommunen og en sagsbehandler. Hun eller han har pligt til at hjælpe dig på bedste måde.
Du skal ikke være så bange for, hvad der kan ske, hvis du fortæller nogen om det. Det lyder til, at dit liv næsten ikke kan blive dårligere end det er nu. Du tænker jo på selvmord.
Du må tænke på, at der er en vej for dig og der er nogle mennesker, der gerne vil hjælpe dig, så du får mulighed for at komme ud af den dårlige cirkel, som du er i.
Nu ved jeg ikke hvilken kommune du bor i, men du kan finde telefonnummeret til kommunen i telefonbogen eller på de gule sider på nettet
(www.degulesider.dk), skriv navnet på din kommune, så kommer nummeret...
Når du ringer, så kommer du sikkert til en omstilling. Du skal sige, at du er en dreng, som er 12 år, der har brug for hjælp fra en sagsbehandler.
Måske spørger de om dit cpr. nummer, så det kan du lige have chekket op på, inden du ringer.
Hvis alt dette er svært for dig at overskue, er du meget velkommen til at komme i vores chatrådgivning, hvor du kan chatte med en rådgiver om det !
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med at holde fast ved, at du ønsker et bedre liv.
Du må gerne skrive igen, hvis du har nogle spørgsmål og/eller fortælle om, hvordan det går.
Kærlig hilsen
Anita