At tage på efterskole i 9. klasse.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg har et stort problem, som jeg håber at du/I kan hjælpe mig med. Jeg vil lige starte med at sige at jeg er fysisk handicappet. (Det gør det nemmere at finde rundt i.) Jeg går i to klasser. -En handicapklasse og en normal klasse. (7. klasse. og jeg skal starte i 8.) I handicapklassen synes lærerne ligepludselig at de vil splitte os op i to forskellige klasser.
De har sat mig i en klasse hvor de godt ved at jeg ikke kan fungere. -Og det er både pga. en bestemt person, de lærere jeg skal have, og fordi at alle de andre i klassen er mange nivauer under mig. Og uanset hvor meget man forklarer dem problemet, er de ligeglade med det, og de siger bare at de ikke vil lave om på det. Jeg har derfor tænkt på at tage på efterskole i 9. klasse så jeg kan slippe for den dårlige klasse. (Så skal jeg jo kun holde ud i ét år.)
Men jeg har bare et problem. -Jeg kan ikke klare tanken om at jeg skal forlade mine "normale" klasse. Hvad skal jeg vælge? Jeg har det jo godt sammen med den "normale" klasse, men ikke med den anden. Men hvad skal jeg vælge? Jeg har en efterskole i tankerne og jeg synes at den virker meget interressant. Jeg har været inde på deres hjemmeside, og den virker som den perfekte for mig. Jeg håber at du kan hjælpe mig. Mvh S.

Svar:
Kære pige, 14 år.
Tak for din mail. Jeg kan læse, at du har noget at spekulere på.
Det lyder til at du er rigtig glad for de to klasser du går i, men nu sker der nogle ændringer. Det er aldrig nemt at skulle sige farvel til en klasse, som du er glad for og det lyder til at du har snakket en del med din lærere om det.
Jeg synes du skal prøve at give det en chance - altså prøve det et stykke tid. Hvis du synes, at det slet ikke går, så prøv skal snakke med dine forældre og lærere igen.
Jeg synes egentlig at ideen med at tage på efterskole er god. Jeg kender flere unge, der har været meget glade for et efterskoleophold. Du vil opleve andre omgivelser, få nye udfordringer, nye lærere og nye kammerater. Det kan give inspiration og nye ideer i ens liv.
Som du selv skriver, så er det svært for dig at forlade din gamle klasse. Det kan jeg godt forstå, men tænk på at du måske kan holde kontakten ved lige med nogle af dem, og at du vil opleve så meget nyt og spændende på en efterskole, at det måske ikke bliver så slemt som du føler det nu.
Du kan jo gå videre med at undersøge muligheden for at tage 9 klasse på efterskole . Der er også noget med betaling for skoleopholdet som skal afklares, men prøv at tale med dine forældre om det .
jeg håber du finder en løsning, som du bliver glad for-.
Venlig hilsen Anne-Marie. .