tage på
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
jeg er simpelthen så træt af reklamer og kampagner for tykke og overvægtige mennersker :( slank mig her og slank mig der !!!! Hvad med os mennesker DER SKAL TAGE PÅ hvad gør vi ??? er der ikke piller eller hvad ved jeg så mennesker der er meget undervægtige kan tage på og især os unge????? Jeg er så træt af det for jeg er nemlig meget under vægtig : 30 kg & 143 cm i 7klasse. Jeg vil vokse og tage på men hvordan når man har snakket med læge og måske er blevet tjekket på et sygehus???? HJÆLP forstår ikke verden mere hilsen den fortvivlede pige :(

Svar:
Hej med dig
Jeg er fuldstændig enig med dig, der er rigtig mange reklamer og kampagner for mennesker der skal tabe sig. Men ikke så meget hjælp til de personer der skal tabe sig. Derfor er det super godt at du skriver herind og søger noget hjælp.
Det kan faktisk være lige så svært at tage på, som det kan være at tabe sig. Måske har man behov for at spise nogle bestemte ting og på bestemte tidspunkter. Det kan også være at man skal dyrke noget bestemt idræt og ikke for meget og så videre... Så jeg kan godt forstå du er frustreret over det.
Du skriver, at du har været til læge og er blevet tjekket på sygehuset. Men jeg har et forslag til dig og det betyder faktisk, at du lige skal have snakket med din læge igen.
Du har brug for at få en kostplan som du kan følge, og som kan sikre at du tager på. Din læge kan henvise dig til en kostvejleder og det synes jeg kunne være en rigtig god ide.
Jeg synes også det kunne være godt, hvis dine forældre kom med til den kostvejleder. Som du selv skriver, så er det ikke så nemt at tage på og derfor kan det være rart at have nogle voksne omkring sig, som kan støtte en og holde en fast, så man overholder kostplanen.
Jeg ved ikke hvorfor du skal tage på og hvad lægerne har sagt til dig. Måske kan det også være en god ide at kigge forbi chatten her i Cyberhus. Her kan du anonymt chatte med en voksen og i kan snakke lidt om de ting. På den måde kan i måske finde flere gode måder hvor du kan få hjælp til at tage på.
Venlig hilsen
Erroll