taber mig

brevkassespørgsmål

taber mig

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 14 år 1 måned siden

Hej (: Jeg er en bekymret pige på 13 år, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Siden jul har jeg tabt mig 4 kg. (tog ca. 1½ kg på i juletiden, så har tabt mere end det jeg tog på) og jeg er begyndt at miste min appetit. Tanken om mad giver mig kvalme. Jeg er normal af bygning, er 160 cm., og vejer lige i øjeblikket omkring de 43-44. Mine veninder vejer omkring 48-58? Jeg er tilfreds med min krop, så det er ikke fordi, jeg siger til mig selv, at jeg skal spise lidt, tværtimod tvinger jeg mig selv til at spise hver dag.. Men jeg forstår ikke hvorfor, jeg ikke har appetit, og ikke kan spise.. Jeg bliver bange, og får kvalme ved tanken om at skulle spise. Hvad er der galt?

Svar:

Hej med dig

Jeg kan godt forstå at du bliver bange, fordi det er ikke være rart at begynde at tabe sig uden at vide hvorfor, og lige pludselig ikke have lyst til at spise.

Derfor er det super godt at du er opmærksom på at der sker nogle ændringer og at du så spørger om hjælp. Og jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig.

Da jeg læste dit spørgsmål, så kom jeg med det samme til at tænke på at det måske handler om at din krop gerne vil fortælle dig noget.

Sommetider kan man gå rundt med nogle følelser inden i som er svære, men som man ikke får snakket med nogen om. Så er det lidt smart, fordi sommetider fortæller kroppen at der er noget galt, at der er noget som man har brug for hjælp til. Måske er det derfor du har mistet appetiten.

Du skal ikke tabe dig mere og det er vigtigt at du finder lysten til at spise igen. Derfor synes jeg du skal starte med at fortælle dine forældre det samme som du har fortalt mig. Jeg synes også det er en god ide at vise dem dit spørgsmål til mig, men også mit svar til dig. For det første beskriver du rigtig godt hvad det er der sker og fordi de kan læse på mit svar, at det er vigtigt at de lytter til dig.

I skal prøve at snakke sammen om hvordan du har det i hverdagen, om der er noget du er ked af eller om du går med noget inden i som gør dig ked af. Jeg synes også i skal tage sammen til din læge, fordi din læge kan være god at snakke med og måske har din læge også nogle gode råd.

Det er super flot at du gør noget ved det, når du kan mærkee at der er noget galt. Du har taget det første skridt nu og nu skal du tage det næste.

Husk også at du altid kan chatte anonymt med en voksen i vores chat. Den har åben mandag til torsdag kl. 14-19.00.

Venlig hilsen

Erroll

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål