t.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hjælp mig! jeg har selvmord tanker fordi jeg har det svært inden i mig selv er blevet mobbet og mig og min mor er hele tiden sur på hinanden og jeg er ikke god og passe på mig selv mere jeg er sur hele tiden men når jeg er på efterskole græder jeg og på efterskolen glæder jeg mig til at se mor og far men lige når jeg kommer hjem bliver jeg sur og ked og bliver uvenner med mor og det gøre mig så ked af det ... jeg håber af hele mit hjerte at i ville hjælp fordi jeg kan ikke hele mit liv er noget lort .... nogle gange tænker jeg ville det ikke være bedst at jeg er væk og jeg ikke er på jorden mere.....

Svar:
Hej med dig..
Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært lige nu. På den ene side glæder du dig til at komme hjem til din mor, men alligevel oplever du at i skændes hele tiden.
Det er også tydeligt at din mor betyder rigtig meget for dig og derfor er det super godt, at du i stedet for at gemme det inden i, kommer ud med det og spørger om hjælp til hvad du kan gøre.
Jeg synes faktisk du sidder med svaret i hånden på hvad du skal gøre. Du har lige gjort det. Det du har skrevet til mig, synes jeg du skal fortælle din mor og far. Fortæl om de tanker og de følelser du er fyldt med.
Jeg ved godt det kan være svært at være så ærlig, men det er den bedste vej. Det er vigtigt at du og din mor får snakket ud om hvorfor i kommer op at skændes. Det er nemlig ok at skændes, det betyder ikke at i elsker hinanden mindre af den grund.
Måske kunne det være en god ide for jer, at lave nogle aftaler om hvordan i skændes. Måske er der nogen ting som du bliver meget ked af, at hun siger og omvendt. Det kunne være rart at vide for jer begge to. Det kunne også være, at i skulle lave nogle ting sammen, som i begge to synes er rigtigt skægge, sådan at i også griner lidt når i er sammen.
Der er mange ting i kan gøre for at det bliver lidt nemmere, men det kan i kun finde ud af, hvis i snakker sammen.
Du skriver at du har selvmordstanker og jeg tror at sådan nogle tanker kan komme, hvis man bare ikke kan se nogen løsninger. Men kære dig, der er andre udveje og selvmord er ikke en løsning. Derfor håber jeg også du gribe de muligheder jeg foreslår.
Næste gang du skal hjem, så ligger der en udfordring for dig, men husk på at det er en udfordring som kan betyde at det bliver lettere at være dig. Jeg vil anbefale dig at skrive et brev først eller måske give din mor og far et link til dit spørgsmål og mit svar. På den måde kan det være nemmere at starte op når du så kommer hjem.
Du skriver ikke så meget om dit forhold til din far, men du kan også snakke med ham først, hvis du synes det er nemmere.
Den sidste mulighed jeg vil give dig lige nu, er at besøge vores chatrådgivning her i Cyberhus. Her sidder der voksne som også gerne vil hjælpe. Og det kan sommetider være rart at øve sig lidt. Den er åben hver mandag til torsdag kl. 14-19.00
Du har taget det første skridt nu og det er super flot...så er det lige det sidste der mangler.
Venlig hilsen
Anne-marie