søster psygisksyg.
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej. min søster på 22 har slem skizofreni, det tager hårdt på mig og min mor gider hende ik rigtigt og snakker aldrig pænt om hende,jeg ser hende ik så tit men holder mere af hende end den søster der bor hjemme (hader hende virkeligt ) og bliver bare mere mere sur på min mor vær gang vi snakker sammen min søster som bor hjemme er ritgig god i skolen og er kalrt min mors yndlings og hun må alt mens jeg skal passe alle dyrne og for at sige det vil jeg heller være sammen med dyr end min familie vil bare så gerne væk fra den her familie

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå at det er svært at se på at din søster har det svært, og samtidig opleve at din mor ikke rigtig gider hende, men faktisk i stedet oplever at hun har din anden søster som yndlings..
På en måde læser jeg det som om at du er vred på din mor på både dine egne veje og på din søster med skizofrenis vegne, fordi du ikke oplever at jeres mor er der for jer, som hun er der for din anden søster.. Og samtidig læser jeg også at du har brug for støtte i at håndtere at have en søster med skizofreni, en støtte du heller ikke oplever at få hos din mor.. du skriver ikke et konkret spørgsmål, så derfor vil jeg komme med mine tanker omkring de her ting, som jeg håber du kan bruge til noget..
En søster med skizofreni. Det lyder til at du holder af din søster, som har skizofreni, og jeg kan godt forstå det tager hårdt på dig at opleve hvordan hun har det svært. Når jeg læser at du ikke rigtig får snakket om hvordan det er at have en søster med skizofreni derhjemme, vil jeg foreslå dig at kontakte Sind's pårørende rådgivning; http://sindspaa.dk/, som er en forening der har specialiseret sig i at tale med pårørende til psykisk syge for ligesom at støtte dem i de ting der er svære.  De har bl.a. en gratis anonym telefonrådgivning, men også børnegrupper og familiegrupper – så jeg tænker det kunne det være noget for dig at kontakte dem, og få snakket lidt med dem om hvordan det er at være dig i forhold til din søster og resten af din familie.
Din mor og dine følelser. Det lyder også til at det fylder rigtig meget for dig, at du føler at din søster er din mors yndlings, og det kan jeg også godt forstå. Det er ikke rart at føle man er mindre værd i en familie, og sådan skal det heller ikke være. I forhold til det, vil jeg komme med to forslag:
1. Jeg synes du skal fortælle din mor hvordan du har det; at du føler at din mor foretrækker den søster der også bor hjemme og at du føler du ikke må noget i forhold til hende. Det er så vigtigt at fortælle sine forældre hvordan man har det, og når I har den søster som har skizofreni, så er det også vigtigt at I er der for hinanden i familien, så I sammen kan støtte hende, men også hinanden.. Og derfor er det vigtig at du får talt med din mor om hvordan du har det.
2. Når du skriver at du gerne vil væk fra din familie, får jeg indtrykket af at du har det ret svært derhjemme, og hvis det at fortælle din mor om det virker som et stort skridt lige nu, vil jeg også foreslå dig at få fortalt det her til en anden voksen.. måske en lærer du godt kan lide? Det er rigtig vigtigt at have en voksen at tale med sine følelser om, og måske kan du også fortælle om at du gerne vil væk fra familien, og den voksne kan hjælpe dig med at tale om hvilke muligheder du har..
Jeg håber du vil overveje en af mine muligheder, for du fortjener at have det godt derhjemme, og jeg tror det ville være godt for dig med noget støtte fra en voksen og tale om dine følelser med en voksen. Så skal det være op til dig, om det bliver din mor, Sinds pårørende rådgivning og/ eller måske en lærer. Har du lyst er du også meget velkommen til at komme på vores chat en dag, hvor vi kan chatte om dine følelser omkring dine søstre og din mor, og også om dine muligheder, for at få det bedre.
Mange tanker fra Heidi